مقالات

ضد خم در خودرو یا تقویت کننده کلاف درب خودرو چیست ؟

تقویت کلاف

در این مطلب به معرفی یکی از دست آورد‌های مهندسین صنعت خودرو می‌پردازیم که برای صاحبان خودرو معجره است نام این قطعه ضد خم درب خودرو یا تقویت کننده کلاف درب خودرو است قطعه‌ای که در حین سادگی بسیار کاربردی است و امکان سرقت خودرو را به شدت کاهش می‌دهد

در طی سال‌ها سارقان سعی در پیدا کردن راهی برای سرقت خودرو بودند و از طرفی دیگر شرکت‌ها حوزه امنیتی سعی کردند که با تولید لوازم و قطعاتی مانند انواع دزدگیر‌ها و قفل‌ها مانع آن‌ها بشوند و از وقوع سرقت پیش‌گیری کنند .

یکی از روش‌های سارقان برای سرقت خودرو خم کردن درب خودرو است

خم کردن درب خودرو توسط سارقان

اگر خبر‌ها و ویدئو‌های سرقت را تا به حال دیده باشید می‌دانید که خم کردن درب خودرو یکی از روش‌های آسان سارقان برای سرقت اتوموبیل است . و این نوع سرقت هنگامی که خودرو‌های پر تیراژ به صورت کامل توسط خودرو سازان ، داخلی سازی یا ایرانیزه شدند بسیار زیاد شد و شدت یافت . با جایگزین شدن ورق‌های ساخت شرکت‌های داخلی با ورق‌های وارداتی استحکام و قدرت بدنه خودرو‌های ایرانی کاهش بسیار شدیدی داشت این کاهش در حدی بود که منتقدان پژو‌های جدید این خودرو را پژوی کاغذی نامیدند . ستون ، سقف ، قاب و درب خودرو‌های جدید که تولید شد به صورت واضح و مشهود با خودرو‌های پیشین متفاوت بود که این تفاوت از مقاومت پایین بدنه خودرو به راحتی مشخص بود .

سارقان خودرو که هیشه به دنبال راهی برای سرقت راحت‌تر خودرو هستند از این موضوع استفاده کرده و با خم کردند درب خودرو‌ها به راحتی خودرو را سرقت می‌کنند .

سارقان با استفاده از یک پیچ گوشتی و تکیه دادن زانوی خود به قسمت میانی در و ایجاد موج در ورق کلاف درب به راحتی می‌توانستد این قسمت را با دست خود خم کنند در مرحله بعد آن‌ها از شاسی قفل را بالا داده و به راحتی و آسانی وارد خودرو می‌شوند .

سرقت خودرو با این روش مشکل عمده محصولات خانواده خودرو پژو 206 است و شرکت ایران خودرو برای رفع این مشکل شاسی‌های قفل را از روی محصول مشابه یعنی رانا ، حذف کرد اما با این حال هم‌چنان مشکل باز شدن کلاف درب به دست سارقان یکی از ایرادات شایع خودرو‌های پژو 206 و 207 و رانا به شمار می‌رود و این ایراد بعد از مدتی به محصولات سایپا مانند ساینا و تیبا هم سرایت کرده است به این دلیل که سارقان متوجه شدن کلاف درب این خودرو‌ها نیز هم‌چون پژو 206 جنس ضعیفی دارد.

تقویت کلاف در

بعد این که از سمت شرکت‌های داخلی برای بهبود وضعیت کلاف درب فعالیتی صورت نگرفت ، متخصصان و فعالان در حوضه صنعت قطعه سازی تصمیم به رفع این مشکل کردند . تا کنون دو مدل ضد خم وارد بازار لوازم جانبی شده است که در ادامه این دو مدل را بررسی می‌کنیم .

نوع اول : نوع اول ضد خم مانند یک کلاف تقویتی که از تسمه‌های ضخیم ساخته شده است این تسمه‌های پلاستیکی روی قسمت داخلی درب نصب می‌شود و فاصله بین در و بدنه خودرو را پر می‌کند این ضد خم مانع می‌شود که سارق با پیچ گوشتی بتوانتد فاصله‌ای را بین در ایجاد کند و به خودرو دست پیدا کند .

ادامه مطلب
آیا منبع اگزوز اسپرت برای ماشین ضرر دارد؟

نوع دوم : نوع دوم ضد خم پیچدگی بیشتری دارد و برای نصب کردن آن به روی خودرو به دستگاه پرچ نیاز است و جنس آن فلز است و باید با دستگاه پرچ به قاب خودرو وصل شوند این نوع ضد خم به نوعی یک ورق اضافی است و به در‌ها اضافه می‌شود تا مقاومت آن‌ها بیشتر شوند این ضد خم در رنگ‌ها متفاوت تولید شده است تا مالکان خودرو بتوانند ان‌ها را به راحتی هم رنگ با خودرو خود بگیرند .

شکی نیست که بیشتر اتومبیل‌های تولید شده توسط شرکت‌های خودروسازی کشورمان با فناوری دهه‌های قبل ساخته می‌شوند که این فناوری از حاظ امنیت در سطح نازل قرار دارد و محافظت پایینی در برابر روش‌های سرقت  دارد با وجود این دلیل مالکان خودرو برای امنیت بیشتر خودرو خود ناچارند با صرف هزینه اتومبیل خود را به انواع قفل‌ها و دزدگیر‌ها و …مجهز کنند .

قفل پدال و فرمان ، قفل کاپوت کور کن قفل در ، قفل دنده و انواع دزدگیر‌های چشمی و از راه دور و ضد خم در خودرو یا تقویت کننده کلاف درب خودرو که برخی از این قطعات برای امنیت خودرو استفاده می‌شوند این قطعات هزینه‌هایی را برای مالک خودرو به همراه دارد اما با تهیه این قطعات ، امنیت خودرو را بالا برده و از ضرر مالی بیشتر جلوگیری کردید .

برای تهیه این محصول و خرید و قیمت لوازم بدنه خودرو به سایت علی اسپرت مراجعه کنید که در زمینه فروش لوازم و  قطعات به صورت تخصصی فعالیت دارند

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *