مقالات

کابل ای یو ایکس چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل ای یو ایکس چیست؟

اسم کابل ای یو ایکس در حقیقت از عبارت auxiliary به معنی کمکی ریشه می‌گیرد. این عبارت نشان دهنده یک سیم کمکی بوده که به انواع دستگاه‌های دارای جک هدفون، اجازه اتصال به دستگاه دیگری با AUX را می‌دهد. حال این دستگاه می‌تواند استریو ماشین، هدفون، تلویزیون یا استریو خانگی باشد. از آنجا که کابل AUX، یک واسط آنالوگ است، تنها می‌تواند صدا را انتقال دهد.

با داشتن یک کابل ای یو ایکس، به آسانی قادر خواهید بود تا به پخش موسیقی پرداخته یا یک ورودی صوتی از سیستم‌های خارجی داشته باشید. در هر سر این کابل، یک جک 3.5 میلی متری قرار گرفته و اتصال فیزیکی منبع صوتی الکترونیکی به پخش‌کننده صدا را ممکن می‌سازد.

کاربرد کابل یو ای ایکس

اگر می‌خواهید موسیقی مورد علاقه خود را از روی گوشی، تبلت، لپ تاپ، هدست، ضبط ماشین، اسپیکر و…، به باندها یا ضبط ماشین انتقال داده و پخش کنید، کابل یو ای ایکس همان چیزی است که به آن نیاز دارید. به بیانی دیگر، کاربرد کابل یو ای ایکس به انتقال صدا از یک دستگاه به دستگاهی دیگر، خلاصه می‌شود. در حقیقت، ویژگی کابل یو ای ایکس، انتقال صدا، بدون تاخیر و با نهایت کیفیت است.

ساختار کابل AUX

کابل ای یو ایکس، از یک کابل و دو فیش در دو سر آن تشکیل شده است. این فیش‌ها می‌توانند به پورت AUX موجود در وسایل الکترویکی صوتی و تصویری متصل شده و با این کار، صدا را انتقال دهند. به طور معمول این فیش‌ها از دو جنس فلزی یا پلاستیکی ساخته و آن‌ها را با نام جک نری AUX می‌شناسند. اکثراً، اندازه پورت‌ها و فیش‌های کابل ای یو ایکس، 3.5 میلی متر یا 2.5 میلی متر بوده و طول کابل از 1 تا 1.5 متر، متغیر است. این کابل‌ها به شکل فنری یا ساده در بازار موجود هستند.

انواع کابل AUX

انواع کابل AUX به شرح زیر خواهد بود.

  • کابل 1 به 1 صدا AUX: در این کابل، در هر سر یک فیش نری وجود دارد. می‌توان این کابل‌ها را پراستفاده‌ترین نوع کابل ای یو ایکس دانست. به طور معمول از این محصول برای اتصال گوشی هوشمند به ضبط ماشین استفاده می‌شود.
  • کابل 1 به 2 صدا AUX به AV: در یک سر این نوع از کابل ای یو ایکس، یک فیش نری 3.5 میلی متری وجود داشته و در سمت دیگر، دو فیش نری AV قرار دارد. این محصول که با نام کابل صدای اسپیکر نیز شناخته می‌شود، برای پخش صدای تلویزیون از سینمای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • کابل 1 به 3 صدا AUX به AV: در یک سمت این مدل از کابل ای یو ایکس، یک فیش ای یو ایکس سه خط و در سمت دیگر آن، سه فیش مادگی AV وجود دارد. این محصول هم در تلویزیون‌ها کاربرد دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *