مقالات

چشمی دزدگیر ماشین چیست؟

چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو چیست؟

چشم التراسونیک، یکی از بخش‌های دزدگیر خودرو است. این قطعه، 4 در 6 سانتی متر بوده و در داخل خودرو نصب می‌شود. همچون دیگر انواع سنسورها، سیگنال‌های الکترونیکی را برای پردازش شدن و آنالیز، به مدارهای الکترونیکی یا سیستم مرکزی ارسال می‌کند. این چشمی وظیفه دارد تا به وسیله تغییرات دامنه فرکانس امواج مافوق صوت، از وجود جسم اضافی یا سارق در اتومبیل، با خبر شده و دزدگیر ماشین را فعال کند.

جالب است بدانید که امواج التراسونیک، همان امواج مافوق صوت بوده و تولید دامنه فرکانس امواج مافوق صوت، بر عهده آن‌ها است. قدرت این امواج در محدوده ۱۰ کیلوهرتز تا ۱ گیگاهرتز قرار دارد. این در حالی است که شنوایی انسان، تنها بازه ۲۰ هرتز تا ۲۰ هزار هرتز را در بر می‌گیرد؛ به همین دلیل است که انسان قادر به شنیدن امواج التراسونیک نیست.

روش نصب چشمی دزدگیر ماشین

LEDهایی روی این سنسورها قرار دارند که پیوسته در حال خاموش و روشن شدن هستند و نشان دهنده فعال بودن چشمی و اتصال به دزدگیر خودرو می‌باشد. در بعضی از سنسورها، چراغ LED وسط، نشان دهنده فعال بودن یا میزان حساس بودن این حس‌گر است. رنگ این چراغ‌ها معمولاً قرمز و در بعضی از دستگاه‌ها نیز سبز است.

برای جلوگیری خرابی چشمی دزدگیر ماشین، ضروری است تا در نصب آن، دقت کافی را به خرج دهید. به طور معمول این قطعه را روی داشبورد یا در انتهای خودرو نصب می‌کنند؛ چرا که چشمی التراسونیک با قرار گرفتن در این مکان‌ها می‌تواند به خوبی تمام فضای خودرو را تحت نظر داشته باشد.

برای نصب چشمی دزدگیر خودرو، بیش از هر چیز باید به برد چشمی، تنظیمLED و تنظیم جامپر چشم دزدگیر، توجه کنید. تنظیم برد چشمی، بیشتر به تنظیم کردن زاویه دید و ارتفاع چشمی ارتباط دارد. اگر به دنبال پیدا کردن برد مناسب هستید، تنها کافی است تا پیچ یا گیره کوچکی که در گوشه برد قرار گرفته را باز کرده و حسگر را در موقعیت مناسبش، قرار دهید. جالب است بدانید که برای راحتی بیشتر در زمان نصب، درجه‌هایی در کنار پیچ سنسور حک شده است.

مزایای چشمی دزدگیر خودرو

پیش از خرید دزدگیر ماشین، خوب است تا با مزایای چشمی دزدگیر آن آشنا شوید. در این بخش به شرح مزایای این قطعه خواهیم پرداخت.

تشخیص سارق بدون نیاز به صدا و ضربه

بارها پیش آمده که در مدل‌های قدیمی دزدگیر، به دلیل مهارت بالای سارقان، دزدی بدون ایجاد هیچ صدا و ضربه‌ای انجام شده است؛ در این شرایط، دزدگیرهای قدیمی خودرو، توانایی تشخیص دزدی را ندارند. خوشبختانه این مشکل دیگر در دزدگیرهای دارای چشمی وجود ندارد؛ چرا که چشمی، به سرعت قادر است تا دزد را تشخیص داده و دزدگیر را فعال کند. از سوی دیگر، می‌توان از چشمی دزدگیر خودروها در کانتینرها یا ماشین‌های سنگین استفاده کرد تا راننده، متوجه ورود افراد غربیه به خودرو شود.

ادامه مطلب
بهترین راهنمای خرید هدلایت

بدون حساسیت به گرد و غبار، خاک یا محیط‌های با رطوبت زیاد

بارها پیش آمده که بسیاری از انواع حسگرها در شرایط هوایی نامناسب یا در برابر گرد و غبار، کارایی خود را از دست می‌دهند؛ حتی ممکن است که اطلاعات غلطی را در اختیار شما بگذارند. این در حالی است که سنسورهای التراسونیک، حتی در این شرایط هم شما را ناامید نکرده و کمک فرکانس بالا، حساسیت و قدرت نفوذ، تشخیص اشیاء خارجی را برای شما ممکن می‌کنند.

کاربرد داشتن در مکان‌های تاریک

درست برعکس بسیاری از حشگرها که برای کار کردن به نور یا دوربین نیاز دارند، چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو حتی در محیط تاریک هم تمام کارایی خود را حفظ می‌کند. از آنجا که سنسورها، در حقیقت صدای اشیاء را انعکاس می‌دهند، طبیعی است که رنگ یا شفافیت آن‌ها، هیچ تاثیری در عملکرد آن‌ها نخواهد داشت. به دلیل آنکه چشمی دزدگیر خودرو با امواج صوت کار می‌کند، حتی در محیط‌های مه‌آلود یا مکان‌هایی که اتصال دهنده چشمی قادر به کار کردن نیست، هنوز هم قادر است تا محیط اطراف را شناسایی کند.

نظارتی همیشگی

چشمی دزدگیر خودرو، به صورت همیشگی و دائمی، فضای داخلی خودرو را تحت نظر داشته و شما را از امنیت خودروتان مطمئن می‌کند؛ به همین دلیل است که می‌توانید با خیال راحت به آن اعتماد کنید.

مقرون به صرفه بودن

جالب است بدانید که با وجود تمام این مزایا، چشمی دزدگیر خودرو از قیمتی پایین‌تر نسبت به دیگر حسگرها برخوردار است. از سوی دیگر، این محصولات کاملاً کالیبره شده و می‌توانند در اندازه‌گیری ضخامت و فاصله تا سطح، دقت زیادی را در اختیار شما قرار دهند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *