مقالات

بهترین راهنمای خرید هدلایت

راهنمای خرید هدلایت

هدلایت ها امروزه جز مهم ترین بخش های خودرو به حساب می آیند . یکی از ویژگی های به خصوص آن ها این است که باعث می شوند تا رانندگی امنی را داشته باشید .

شما با خرید هدلایت خودرو  به شما این امکان را می دهد تا در شب یا هوای مه آلود تمام جاده را ببینید و از تصادف با خودرو های دیگر خودداری کنید . بدون این نوع چراغ نمی توانید در شب دید واضحی از جاده داشته باشید و همین باعث می شود که هم خودتان و هم سایر رانندگان را به خطر بیاندازید.

بر خلاف گذشته که در هدلایت ها از لامپ هالوژنی استفاده می شد امروزه از ال ای دی در این نوع چراغ ها استفاده می شود که هم نور بیشتری تولید می کند و هم مصرف پایین تری دارد .

شما شاید بخواهید از هد لایت به عنوان چراغ جلوی جدید خودروی خود استفاده کنید یا به عنوان مکمل ، همچنین ممکن است بخواهید برای ایجاد ظاهر جذاب اقدام به نصب هد لایت کنید . این نوع از چراغ ها تنوع زیادی از لحاظ کاربرد دارند ، جهت راهنمایی خرید هدلایت مناسب شما در ادامه همراه ما باشید .

هدلایت چیست؟

هدلایت های نوعی از لامپ هستند که در کاسه چراغ ماشین قرار میگیرند و جایگزین لامپ اصلی خود رو می شوند، همانطور که از اسمشان مشخص است وظیفه روشن کردن جاده را برعهده دارند. هدلایت ها به نوعی جایگزین لامپ های زنون هستند و از تکونولوژی جدید تری برخوردار هستند.
همانطور که میدانید هر خودرو یک نور بالا و یک نور پایین دارد که هر کدام از دولامپ برای روشنایی استفاده میکنند ، همینطور در بعضی از خودرو ها در سپر هم جای پرژکتور تعبیه شده است که خود دولامپ دیگر در بر میگیرد.

شما میتوانید بسته به نیاز خود برای نور پایین،نور بالا ،پرژکتور و یاهمه موارد هدلایت تهیه کنید.

انواع چراغ خودرو

در اتومبیل انواع گوناگونی لامپ استفاده می شود که از متداول ترین آن ها می شود به لامپ هالوژنی ، زنون و ال ای دی اشاره کرد . بین این سه نوع چراغ تفاوت های اساسی وجود دارد که به ان ها اشاره خواهیم کرد:

لامپ هالوژنی

در این نمونه از رشته تنگستن مخلوط با گاز هالوژن استفاده می شود تا نور بسیار روشن تری نسبت به چراغ های معمولی تولید کند 

لامپ زنون

در لامپ زنون ، به جای استفاده از فلامینت گرم شده از گاز استفاده شده است . این نوع هد لایت نسبت به نمونه هالوژنی نور بیشتری تولید می کند همچنین دمای عملیاتی کمتری و دوام بیشتری دارد  اما هزینه خرید آن گران تر است و نصب آن باید توسط افراد حرفه ای انجام شود .

لامپ LED

لامپ ال ای دی شامل دیود های ساطع کننده نور است . مزیت آن نسبت به دو نمونه قبلی این است که دمای عملیاتی کم و عمر طولانی تری دارد. در هدلایت نیز از لامپ های ال ای دی استفاده شده است.

هدلایت یا زنون ؟

لامپ های های هالوژنی در بسیاری از خودرو ها به صورت فابریک بر روی خودرو عرضه می شوند ، اما اکثر دارندگان وسیله نقلیه تعویض ان را با زنون ترجیح می دهند زیرا میزان دید بیشتری را هنگام رانندگی در شب می دهد . پس شما باید محصولی را تهیه کنید که بهترین دید را به شما می دهد .

برای انتخاب بین زنون و هدلایت باید به معایب و مزایای آن ها رجوع کنیم .لامپ های زنون دارای درخشش متمایز سفید یا آبی متمایل به سفید هستند ، همچنین ظاهری اسپرت را به خودرو می دهند اما این نوع از چراغ ها نور خیره کننده ای را ایجاد می کند و برای سایر رانندگان مشکل ساز است و اتلاف انرژی زنون زیاد است .

ادامه مطلب
لامپ اس ام دی چیست؟

اما هدلایت روشنایی استانداردی دارد، چشمان رانندگان دیگر را اذیت نمی‌کند و مصرف برق کمتری دارند. هیچ تاثیر منقی روی عملکردهای خودرو نمی‌گذارند. همچنین مسافت بیشتری را در شب روشن می کند که این امر دید بسیار خوبی به راننده می دهد .

انواع هد لایت

هد لایت ها بر اساس موارد مختلفی دسته بندی می شوند که شامل موارد زیر هستند :

هد لایت فن دار یا بدون فن

مدل های فن دار عموماً عمر طولانی تری دارند و به دلیل داشتن فن، نور خروجی آن ها شدت بیشتری دارد؛ اما وجود فن باعث می شود تا نصب آن در برخی از خودرو ها سخت باشد. از طرفی دیگر مدل های فن دار، دارای نصب ساده ای هستند اما نبود فن باعث می شود تا نور خروجی آن ها شدت کمتری داشته باشد.

انواع هد لایت بر اساس پایه

در واقع پایه ها همان کانکتور لامپ هستند که آن ها را در جایگاه خود متصل می کند. این پایه ها نور بالا و یا نور پایین بودن چراغ های شما را مشخص می کنند. بدین جهت است که شناخت دقیق پایه ها می تواند در خرید هدلایت موثر باشد.

هد لایت فن دار یا بدون فن

مدل های فن دار عموماً عمر طولانی تری دارند و به دلیل داشتن فن، نور خروجی آن ها شدت بیشتری دارد؛ اما وجود فن باعث می شود تا نصب آن در برخی از خودرو ها سخت باشد. از طرفی دیگر مدل های فن دار، دارای نصب ساده ای هستند اما نبود فن باعث می شود تا نور خروجی آن ها شدت کمتری داشته باشد.

هد لایت دو طرفه یا هد لایت چهار طرفه

هدلایت های دو طرفه در دو وجه خود لامپ SMD دارند. این موضوع باعث شده تا لامپ هدلایت دو طرفه به نسبت چراغ های چهار طرفه، شدت نور کمتری داشته باشند، اما در عوض مصرف و قیمت آن هم کمتر بوده و برای طیف بیشتری از خودرو ها مناسب هستند.
اما بررسی تفاوت هد لایت دو طرفه و چهار طرفه فقط شامل این مورد نمی شود . تمامی کاسه چراغ های خودرو به گونه ای طراحی شده اند تا نور چراغ را جمع و آن را در یک کانون متمرکز سازند.  در واقع تمامی کاسه چراغ های خودرو به گونه ای طراحی شده اند تا نور چراغ را جمع و آن را در یک کانون متمرکز سازند. هدلایت های دو طرفه با توجه به نوع ساختاری که دارند، می توانند گزینه ای بسیار ایده آل تر برای این امر باشند.

انتخاب هدلایت بر اساس پایه

بدون شک پایه هدلایت یکی از مهم ترین فاکتور هایی است که باید در حین خرید هدلایت به آن توجه نمایید؛ چرا که یک خرید اشتباه باعث می شود تا عملاً هدلایت خریداری شده برای شما غیر قابل استفاده شود.

پایه هدلایت در واقع همان سوکت یا کانتکت هدلایت می باشد که متناسب با نوع آن متغیر می باشد. این پایه ها، هدلایت را به سیستم برق خودروی شما متصل می سازند. جنس پایه هدلایت عموماً پلاستیک و یا ترکیبی از پلاستیک و فلز است.

کارایی و عملکرد بهینه ی هدلایت تا حد بسیار زیادی به پایه آن بستگی دارد. این پایه از یک خودرو تا خودروی دیگر متفاوت است. از طرفی دیگر متناسب با جایگاه چراغ نیز تغییر می کند.

این موضوع عاملی است که موجب گستردگی و تنوع در این محصولات شده است. برای ساماندهی به این گستردگی، پایه ها طبق یک دستور خاص شماره گذاری شده اند که از H1 شروع می شود. این رقم تا H13 و بالاتر هم ادامه می یابد. در این بین H1 ،H11 و H7 پر کاربردترین نوع پایه هدلایت در بین خودرو های ایرانی هستند.

ادامه مطلب
آیا منبع اگزوز اسپرت برای ماشین ضرر دارد؟

در نظر داشته باشید که اسامی و شماره گذاری این محصولات هیچ ارتباطی با نوع و مدل خودرو ندارد و ممکن است در یک خودو به چند نوع پایه مختلف برای بخش های آن نیاز باشد.

لومن هدلایت چیست؟

Lumens اندازه گیری میزان روشنایی یا میزان تابش نور توسط یک لامپ یا منبع نور است. اگر در حال خرید یک هدلایت جدید برای چراغهای جلو در وسیله نقلیه خود هستید ، باید نگاهی به میزان خروجی یا میزان لومن لامپ بیندازید. میزان تولید لومن در هدلایت ها معمولا بین 2000-4000 است اما به تعداد ال ای دی های به کار رفته در هدلایت بستگی دارد .

رنگ نور هد لایت بر اساس کلوین

کلوین ها برای اندازه گیری رنگ هر دو نور طبیعی و نور تولید شده توسط لامپ ها استفاده می شوند.این واحد در حقیقت دمای نور را اندازه گیری می کند. رنگ سفید گرم برای دامنه دمای 2500 تا 4000 K معمولی است ، در حالیکه سفیدهای یخی 5000 تا 8000 K هستند.

مزایا و معایب استفاده از هد لایت

مزایا 

دوام بالا :  یکی از مهم ترین مزیت های هدلایت، دوام و عمر بسیار زیاد آن است. این دسته از محصولات به نسبت چراغ های هالوژنی یا زنونی عمر بسیار بیشتری دارند.
نور بهتر :  شاید بتوان نور خروجی و کیفیت آن را مهم ترین دلیلی دانست که باعث شده تا بیشتر مصرف کنندگان به سمت این لامپ ها کشیده شوند. هدلایت ها در مقایسه با سایر لامپ ها، قدرت روشنایی بیشتری دارند. نور این دسته از چراغ ها به صورت ویژه برای روشن نمودن مسیر ماشین ها طراحی شده و لذا پرتوی متمرکز و نوری فوق العاده دارد
مصرف کم تر :  این دسته از تولیدات با وجود دوام بالاتر و نور بیشتر، اما مصرف بسیار اندکی دارند که این خود در کاهش فشار بر روی باتری خودرو موثر است.
از دیگر مزایای هدلایت ها می شود به طراحی زیبا و لوکس تنوع رنگ بیشتر کاهش هزینه در دراز مدت ایمنی بیشترنصب آسان اشاره کرد.

معایب 

حساسیت بالا به نوسان ولتاژ : چنانچه میزان ولتاژ خودرو از حداقل میزان تعیین شده بیشتر شود و یا جریان الکتریکی از حد معقول افزایش یابد، هدلایت ها دچار آسیب می شوند.
حساسیت به دما و فشار : اگر دمای محیط بیش از اندازه افزایش یابد و یا فشار های غیر معقولی بدان وارد شود، این چراغ ها دچار آسیب های جدی می شوند.
کم شدن راندمان : چنانچه شدت جریان الکتریکی که به این هدلایت ها می رسد دچار نوسان و یا تغییر شود، ساختار و میزان نور هدلایت محدود می شود که همین مورد به نوبه خود بازدهی و در نتیجه نور آن را کاهش می دهد. برای جلوگیری از این موضوع می توان از نوسانگیر ها استفاده نمود که بر روی سیم اصلی هدلایت قرار می گیرند.

نحوه نصب هدلایت

در این بخش از مقاله، به نحوه نصب هدلایت می‌پردازیم. در ادامه مرحله به مرحله روش نصب هدلایت را توضیح خواهیم داد. در نتیجه اگر هدلایتی برای خودروی خود خریده‌اید، اما نحوه نصب آن را بلد نیستید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. همچنین در ویدئو نحوه قرارگرفتن هدلایت در کاسه چرخ را نیز توضیح داده شده است.

  1. قبل از شروع نصب هدلایت، باید ابتدا خودروی خود را خاموش کرده و کلیدها را از احتراق خارج نمایید.
  2. بعد از خاموش کردن خودرو، باید محفظه موتور را باز کنید. برای اینکارکاپوت ماشین خود را پاپ کرده و نگهدارنده چراغ جلو را در نزدیکی قسمت جلوی ماشین قرار دهید.
  3. در سومین مرحله از نصب هدلایت، باید سیم‌های برق لامپ هدلایت را جدا کنید. معمولا به پایه لامپ، سه سیم متصل است. برای جداکردن سیم‌های برق لامپ هدلایت، گیره یا درپوش را فشار داده و سپس آن‌ها را در جای خود نگه دارید.
  4. اکنون نوبت به بازکردن هدلایت قدیمی می‌رسد. باید به این نکته توجه کنید که بازکردن هدلایت در هر اتومبیل، باهم متفاوت است. برای مثال بعضی از اتومبیل‌ها را می‌توانید به لامپ متصل کنید. اما در بعضی از خودروها این امکان وجود ندارد. گاهی اوقات باتری یا محفظه فیلتر هوا در راه است. همچنین برخی از خودروها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای درآوردن هدلایت و نصب هدلایت جدید، باید گلگیر داخلی را بیرون آورده و پشت آن قرار بگیرید. اگر می‌توانید چراغ جلو را باز کنید، فقط باید لامپ هالوژن را تغییر داده و عوض کنید. یعنی باید ببینید که لامپ هالوژن چطور قفل شده است. سپس باید قفل آن را باز کنید. اگر در هنگام بازکردن قفل لامپ هالوژن گیره‌های آن را بشکنید، باید کل چراغ جلو را بیرون بیاورید. برای جلوگیری از شکستن لامپ خودرو، باید ببینید که لامپ هالوژن چگونه قلاب شده‌است. سپس بدون اینکه انگشتان خود را روی شیشه لامپ قرار دهید ، آن را برگردانید.
  5. بعد از درآوردن هدلایت قدیمی یا لامپ هالوژن، باید هدلایت جدید را جایگزین کنید. اگر هدلایت جدید کار نکرد، باید فیوز و سیم کشی را دوباره بررسی کنید.
ادامه مطلب
دیفیوزر چیست و چه کاربردی دارد؟ آشنایی کامل با دیفیوزر سپر خودرو

فیلم آموزش نصب هدلایت خودرو

برای یادگیری نحوه نصب هدلایت به صورت صحیح و اصولی، حتما فیلم آموزش نصب هدلایت را نیز مشاهده نمایید. اگر درباره نصب هدلایت، سوالی داشتید،حتما در بخش نظرات باما در میان بگذارید تا متخصصان ما شما را راهنمایی کنند.

آیا هدلایت جریمه دارد؟

به طور کل و با توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی، اگر تغییراتی در بدنه و یا موتور خودرو انجام دهید که باعث ایجلد خطر شود، جریمه پلیس را به همراه دارد. تغییر چراغ‌ها، رینگ‌ها، ارتفاع خودرو و …… نیز شامل این قانون می‌شوند. یعنی پلیس می‌تواند در صورت غیراستاندارد بودن این موارد، خودروی شما را جریمه نماید.

هدلایت و زنون یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند باعث جریمه شما شود. زیرا این دو نوع لامپ خودرو، نوز زیادی دارد و ممکن است حوادثی را به دنبال داشته‌باشد.

البته اگر هدلایت‌ها به صورت اصولی و درست نصب شوند، نیازی نیست تا درباره جریمه‌شدن از سوی پلیس نگرانی داشته‌باشید. هدلایت‌هایی که به صورت فابریک روی خودرو نصب می‌شوند، مشکلی نداشته و جریمه‌ای ندارند. ولی اگر چراغ‌های خودرو را به هدلایت تغییر داده و آن را درست نصب نکنید، به احتمال زیاد جریمه خواهیدشد.

علت جریمه شدن هدلایت این است که چراغ‌های خودرو از حالت عادی خارج می‌شوند. دومین علت این است که هدلایت‌ها نور بسیار قوی دارند که باعث می‌شود حواس راننده از جاده به دلیل نور شدید پرت شده و حادثه رخ دهد . در هنگام خرید هدلایت، به نکات زیر نیز توجه کنید تا جریمه نشوید:

  • در هنگام خرید به روشنایی هدلایت توجه نمایید. اگر هدلایتی با روشنایی بیش از 6500 کلوین یا 100 وات خریداری کنید، نصب آن جریمه خواهدداشت. این موضوع فقط به هدلایت محدود نمی‌شود و در هنگام خرید زنون و هالوژن نیز باید به این موضع دقت کنید. حتی اگر شما حتی اگر شما چراغ هالوژن زرد رنگ با توان بیش از 100 وات نصب کنید، با جریمه ی ماموران قانون مواجه می شوید؛ چرا که باعث اختلال در دید سایر رانندگان می شود.
  • اگر هدلایت را به صورت چشمک‌زن نصب کنید، دوباره جریمه خواهیدشد. علت جریمه‌شدن چراغ‌های چشمک‌زن این است که به دلیل سرعت بالای روشن و خاموش شدنشان، ممکن است حواس رانندگان را پرت کرده و حادثه اتفاق بیفتد.

هدلایت‌ها چقدر عمر می‌کنند؟

طول عمر هدلایت‌ها برحسب دقیقه مطرح می‌شود. یکی از مزیت‌های هدلایت‌ها طول عمر بیشتر آن‌ها نسبت به سایر لامپ‌ها می‌باشد. اما به این نکته توجه داشته باشید که میزان دوام وکیفیت هر کالایی به مواد اولیه مرغوب در ساخت آن بستگی دارد.

اگر شما قصد خرید هدلایت را داشته باشید، احتمالا در قسمت مشخصات، طول عمر آن را مشاهده کرده‌اید. معمولا میزان طول عمر هدلایت‌ها را 50000 ساعت درج می‌کنند. اگر یک خودرو با کارکرد معمولی را در نظر بگیریم، احتما چراغ‌های آن در شبانه‌روز میانگین حدود 2 ساعت روشن خواهدبود. بنابراین با توجه به گفته تولیدکنندگان هدلایت، عمر هدلایت حدود 68 سال خواهدبود! اما عمر هدلایت به عوامل مختلفی بستگی دارد.

هدلایت از بخش‌های مختلفی مانند فن و چیپ ست تشکیل شده است. این بخش‌ها در عمر هدلایت نیز تاثیر می‌گذارند. به طور مثال فن هدلایت بعد از تحمل انواع شرایط آب و هوایی ( سرد و گرم و رطوبت و گرد و غبار ) ممکن است خراب شود.

ادامه مطلب
از کجا بفهمیم ترمز دستی خراب است؟

با خراب شدن بخش‌های مختلف هدلایت، این قطعه نیز دچار مشکل شده و طبیعتا بنابر گفته تولیدکنندگان 50000 ساعت دوام نخواهد آورد! البته هدلایت قابل تعمیر است. برای نحوه تعمیر هدلایت‌ها، حتما ویدئویی که در ادامه مقاله آورده شده را مشاهده نمایید.

اما به طور معمول، با درنظر گرفتن بهترین هدلایت و قوی‌ترین هدلایت، عمر این قطعه حدود 5 تا 7 هزار ساعت ینی حدود 6 تا 9 سال خواهد بود. در صورت خرید هدلایت از برندهای ناشناس و بی‌کیفیت، حتی 200 ساعت نیز دوام نیاورده و سریع خراب خواهدشد. بنابراین توصیه می‌کنیم، حتما هدلایت را از برندهای معتبر تهیه نمایید.

آیا هدلایت تعمیر میشود؟ نحوه تعمیر هدلایت

تمام قسمت‌های هدلایت قابل تعمیر هستند. در این قسمت، نحوه تعمیر هدلایت را توضیح می‌دهیم. اگر هدلایت شما با مشکل مواجه شده است، برای تعمیر آن ویدئو زیر را حتما مشاهده نمایید.

آیا هدلایت نور بالا و نور پایین دارد؟

به طورکلی هدلایت به کاسه چراغ خودروی شما بستگی دارد. بسیاری از فروشندگان معتقدند که هدلایت به درد نور پایین نمی‌خورد و برای نور بالا کاملا مناسب است. در حالی که درباره نور پایین این گفته در شرایطی ممکن است درست نباشد! اما چرا هدلایت برای نور بالا بسیار مناسب است؟ هدلایت و زنون‌ها، با تاخیر کوتاهی روشن می‌شوند. زیرا نیازمند انرژی فراوانی هستند.

از طرفی هدلایت نوربالا، به گونه‌ای طراحی شده که ملایم است و به بقیه آزار نمی‌رساند. روشن و خاموش شدن سریع هدلایت نور بالاو رنگ یخی آن باعث متوجه کردن دیگران می‌شود. تمام این ویژگی‌ها باعث شده تا هدلایت برای نور بالا انتخاب بهتری باشد.

همانطور که گفتیم، هدلایت برای نور پایین، زمانی انتخاب خوبی است که در کاسه چراغ شما لنز وجود نداشته‌باشد. اگر کاسه چراغ نور پایین شما دارای لنز باشد، استفاده از هدلایت نور پایین اصلا توضیه نمی‌شود.

این لنز ها دارای یک هندسه ی مشخص هستند که نور را جمع کرده و بر روی یک کانون نوری متمرکز کرده و سپس به وسیله ی عدسی نور را نمایش می‌دهند. این موضوع به نور بالایی نیاز دارد که توسط هدلایت به خوبی تامین نمی‌شود و زنون گزینه بهتری خواهدبود. استفاده از هدلایت در برای کاسه چراغ های لنز دار نمی تواند وضوح مناسبی را ایجاد نماید. اما اگر کاسه چراغ نور پایین شما، لنز ندارد، می‌توانید با توجه به مدل خودروی خود، هدلایت نور پایین خریداری نمایید.

نکات مهم در هنگام انتخاب هد لایت

شما باید دقت داشته باشید که برای کدام نور (نور بالا ، نور پایین، هم نور بالا و هم پایین و یا پروژکتور ) می خواهید هدلایت را استفاده کنید.به دلیل اینکه هر یک از چراغ ها باید پایه ای متناسب با هدلایت داشته باشد.

در واقع پایه این نوع لامپ با توجه به نوع عملکرد آن تغییر میکند. برای مثال در خودروی پراید ۱۳۲، پایه های مناسب برای نور پایین H7، نور بالا H1 و پروژکتور H3 است.

توان مصرفی هدلایت ها یکی دیگر از مواردی است که به انتخاب هدلایت کمک می کند. شدت نور دهی با واحد لومن (LM) و توان مصرفی با واحد وات (w) است. در موقع خرید اطلاعاتی رو بسته بندی هدلایت از قبیل نوع پایه، لومن و توان مصرفی نوشته شده است که باید به آن توجه کرد. عددی که روی جعبه هدلایت به عنوان تاریخ مصرف درج شده است، عمر مفید آن را نشان می دهد که بر حسب دقیقه محاسبه می شود. شما همچنین باید مطمئن باشید که استفاده از هد لایت مورد نظرتان قانونی باشد و از نظر راهنمایی و رانندگی مشکلی نداشته باشد..

جمع بندی

به طور کلی هدلایت دارای ایمنی بیشتر، قدرت و وضوح نور بالاتر، دوام عالی و البته ظاهری زیباتر هستند و می تواند یک جایگزین خوب و به صرفه به جای چراغ فابریک جلوی خودرو شود . اما با توجه به تنوع زیاد هدلایت ها باید در انتخاب این محصول دقت کنیم و بر حسب نیاز خود به این امر بپردازیم. همانطور که خواندیم در انتخاب هدلایت باید به موارد مختلفی مثل پایه مناسب ، توان مصرفی هدلایت ، میزان لومن و همچنین برند معتبر توجه کنیم .

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “بهترین راهنمای خرید هدلایت

  1. هادی خرم نیا گفت:

    پس از دو سال تمام استفاده مستمر از این برند و مدل هدلایت در نوربالای چراغ SLX و پس از خرید خودرو جدید و پس از آشنایی با مجموعه لومن پارت و پس از مطالعه و افزایش آگاهی سرانجام این نظرم رو برای راهنمایی و آگاهی بهتر، کامل و اصولی هموطنان اعلام میکنم: بنده هم مثل اکثریت عزیزان خریدار این محصول بودم و پس از تعویض این لامپ با نوع هالوژنی احساس شعف و خشنودی داشتم اما به مرور پی به اشتباهم وحشتناکم بردم چرا که این هدلایت و کلا خانواده هدلایت های C و D که معمولا هم با برند MZM فعالیت میکنن و تولید تهران هست اصلا و ابدا مناسب چه نورپایین و چه نور بالا بنا به دلیل عدم تمرکز نور و خط کات آف نیستن کلا نورشون پرت و پلا و پخشه که روی دیده راننده هیچ تاثیر مثبتی نداره!!! علتش بر میگرده به سایز غیر استاندارد فاصله بین کانون دو طرف هدلایت و از طرفی عدم نصب صحیح و اصولی این هدلایت به دلیل بزرگ بودن غیر ضروری سایز هیت سینک برد اون که برای اکثر خودروهای داخلی که بخاطر ناآگاهی از نوع بدخیم فکر میکنن باید درپوش کاسه چراغ رو سوراخ کنن یا با خرید درپوش پلاستیکی مجزا و سپس سوراخ کردنش باید عملا کمک به مکش هوا و دفع حرارت برد کنن اما زکی خیال باطل! اگه بخوام منطقی و بر پایه اصول عرض کنم باید بگم شما با سوراخ کردن درپوش چراغ هرچی گرد و خاک و دوده هست مسیرش رو برای داخل کاسه چراغ هموار میکنید! (بلایی که این کار برای کاسه چراغ خودرو قبلی من آورد تنها راهش خرید یک جفت کاسه چراغ نو با قیمت چند میلیونی بود!) عزیزان هدلایت نیازی به سوراخ کاری درپوش نداره و یه فاصله خالی 2 سانتی بین درپوش که راحت درپوش فابریک بسته بشه کار گردش هوا در مدار ال ای دی هدلایت رو انجام میده و اصلا کار فن هدلایت مکش هوای خنک بیرون یا تخلیه اون نیست؛ کار این فن Air Forced هست عین فوت کردن شما به داخل چایی داغ که عملا شما از دهنتون هوای خنک که نمیدید بیرون اما همین فوت عمل سرد شدن چایی رو انجام میده و داخل کاسه چراغ هم دقیقا همین اتفاق میفته اون فنه میچرخه که هوای دورش رو به هیسینک برسونه و برد زیر بار حرارت زیاد نباشه. حتی داخل کاپوت هوای تازه و خنکی هم شما موقع کار موتور نمیتونید داشته باشید که ور میدارید درپوش رو سوراخ میکنید! پس قبل خرید هدلایت قطعا به سایز اون و فاصله استاندارد اون با درپوش دقت کنید که هم درپوش فابریک و بدون خونریزی بسته بشه و هم درست سرجاش نشسته باشه و درپوش پلاستیکی مجزا آخرین انتخابتون بدلیل مشکلات آب بندی و نفوذ احتمالی گرد و خاک باشه و باز هم هشدار میدم که از هر نوع سوراخکاری پرهیز کنید (درپوش پلاستیکی رو هم با چسب مزدا دورتادورش رو آب بندی کنید اگه بتونید دورش هم یه بست کمری محکم بزنید تا در اثر گرما شل نشه. اونی که هدلایت رو با درپوش فابریک بسته و لامپش زود سوخته دلیل بر درپوش نیست، کلا هدلایتش بنجل بوده که چه ببنده چه نبنده بالاخره اون میسوخت. هدلایت اگه کیفیتش بالا باشه حتی گزارش شده با خراب شدن فن هم سالها به وظیفش عمل کرده! همچنین به هیچ وجه سراغ هدلایت های سه، چهار، شانزده، 360 و و یک میلیون طرفه نرید! اینا خیانت بازاریابی مدرن برای ایجاد تنوع بیشتر الکی و حق انتخاب پوچ برای خالی کردن جیب افراد ناآگاهه! اگه به کاسه چراغ همه خودروهای داخلی و خارجی دقت کنید انعکاس نور تنها از قسمت سمت چپ و راست منعکس میشه نه از بالا و پایین و شمال غرب و جنوب شرق که براش هدلایت چند جهته تهیه میکنید… پس هدلایت های چند طرفه نه نور شمارو نه زیاد میکنه و نه باعث دید بهترتون میشه و از داخل خودرو شما نور رو پرت و پلا و رر هوا و درخت و ساختمون ها میبینید نه متمرکز در زمین جلوتون با خط کات آف، بجز افراد و ماشین های روبرویی که پدر و مادر محترم رو مورد عنایت قرار خواهند داد! هدلایت های برند و استاندار هم میتونم بهتون رپتور، کاتانا، هانتر رو پیشنهاد بدم به جای این لوازم بنجل! بنده برای نور پایین خودرو جدیدم رپتور و نور بالا رپتور پلاس از لومن پارت خریداری کردم که چه از نظر متریال به کار رفته و چه تمرکز نور در نور بالا و پایین و چه خط کات نورپایین سرآمد هست و سوای نور بشدت زیاد هیچ مزاحمتی برای بقیه نداره و نوربالا هم که میخ میکنه راننده تنبل جلویی رو و پرتاب نور بالا تا چند صد متر هم برد داره و درپوش های فابریک هم براحتی بسته شدن و الان حدود 2 سال و نیمه روی ماشینم به وظیفشون عمل میکنن. همچنین توصیه میکنم الکی هزینه برای چراغ مه (مه شکن) یا به عبارت اشتباه بعضی ها پروژکتور، نکنید اسم این چراغ روشه؛ یعنی Fog Lamp نه اینکه چراغ های نور پایینی که جز لاینفک رانندگی در شبه رو خاموش کنید و فکر کنید خیلی باکلاس هستید مه شکن روشن به هزار تا دست انداز هم بیفتید. اون نور سو پایینی که شما خواهید داشت رو یه مه شکن به زور 30 درصدش رو بهتون میده (اگه کاسه چراغ اورجینال و سالم و سلامت داشته باشید!)
    در ضمن رنگ سفید یا یخی هیچ تاثیری بدی در دید یا کاهش دقت در رانندگی در مه و باران و برف و بوران نداره که خیلی هم در افزایش دید و آگاهی و طبیعی بودن و تشخصیص رنگ واقعی دیدتون از اشیا کمک میکنه! اینا یه قوانین نانوشته هستن که توسط عوام فقط تو ایران رواج پیدا کردن و همش افسانه ای بیش نیستن. اگه اینطور بود شرکت های مطرح و نامدار امروزی مثل بنز و بی ام وی و فورد و تویوتا و نیسان و… فقط از نور آفتابی استفاده میکردن بجای استفاده از نور سفید یک دست در نوربالا و پایین و مه شکن! حتی تو چند رفرنس معتبر خارجی هم روی این قضیه مه شکافی رنگ زرد آفتابی و زرد قناری با رنگ سفید انجام دادن و به هیچ نتیجه ای نرسیدن؛ مستنداتش تو گوگل هست. بعضی ها رو هم میبینی تو خیابون رفتن از این هدلایتهای بنجل چینی درجه دهم نصب کردن با رنگ آبی خالص یا بنفش یا قرمز یا از این هدلایت همایشی های پلیسی و چمک زن تو خیابون و جاده. نمیدونم تو مغز این افراد چی میگذره اما قطعا هرچی که هست مغز نرمالی و سلیمی نیست!!! شما یه گوجه قرمز رو ببر زیر نور آبی خالص بعد ببر زیر نور لامپ آفتابی بعد ببر زیر نور سفید خالص تو کدوم طیف رنگ قرمز رو بهتر و طبیعی تشخیص میدی!؟ آفرین قطعا سفید!

    1. rashidi گفت:

      سلام واحترام ممنون ازشما دوست عزیز بابت اینهمه اطلاعات که درخدمت ما و مشتریهای عزیزمون دادید .
      ببینید هدلایت از ۲۵۰هزار هست تابه بالا حتی قیمت میلیون
      ضرب ومثل هرچی پول بدی همونقدر اش میخوری مطمعن باشید یه سریها کیفیت کالا براشون اهمیت داره یه سریها هزینه کم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *