مقالات

چگونه جرم داخل موتور خودرو را تمیز کنیم

چگونه جرم داخل موتور خودرو را تمیز کنیم

ذرات گرد و غبار هوا، ذراتی که در اثر کارکرد موتور و سایش از قطعات جدا می شوند، عدم خروج کامل فرآورده های احتراق میتواند وارد روغن موتور شده و به مرور زمان داخل مجراهای آن رسوب نماید.

عدم استفاده از روغن های باکیفیت و همینطور توجه نکردن به زمان مناسب تعویض روغن موتور، میتواند سبب بیشتر شدن رسوبات شکل گرفته شود. علت این رسوب میتواند خشک شدن روغن در سر سوپاپ ها باشد. بنابراین هر از گاهی استفاده از شویندها و شست و شوی داخل موتور میتواند به افزایش عمر موتور و سلامت خودروی شما کمک نماید.

در ادامه مقاله  تمام نکاتی را که نیاز است بدانید تا چگونه جرم داخل موتور خودرو را تمیز کنید، به شما خواهیم گفت. در ادامه ما را همراهی کنید.

شست و شوی موتور خودرو

رسوب گیری موتور چیست و منشا این رسوبات از کجاست؟

رسوب گیری موتور، که به آن دیتیلینگ موتور هم می گویند، به صورت خشک انجام می شود و برای این کار استفاده از شوینده های مخصوص ضروری است.

رسوب گیری از ان جهت انجام می شود که هوای ورودی باید کاملا آزادانه و بدون هیچ مانعی از مجراها عبور نماید. لذا وجود رسوبات در این مسیرها میتواند در این امر خلل ایجاد نماید.

از سوی دیگر، این رسوبات از جنس نفت بوده و از مشتقات نفتی هستندو لذا وجود آن ها داخل موتور که در دمای بالایی کار می کند میتواند خطرساز باشد و سبب انفجار ناخواسته داخل موتور شود که میتواند عامل انفجار شود.

از طرفی چون مسیر عبور هوا تا حدودی مسدود می گردد، برای تامین نیرو موتور باید توان بیشتری تولید کند و این یعنی مصرف سوخت بالاتر و استهلاک بیشتر موتور.

در انواع موتورهای کاربراتی و انژکتوری، در هنگام عبور بنزین از میان مجراها و سوراخ ها، کمی از آن تبخیر شده و در این مسیر می تواند رسوب نماید.

علاوه بر این مورد، پس از اسپری شدن بنزین داخل بیستون از طریق سوپاپ ها، بخاطر حرارت بالای محیط، کمی از بنزین در لبه سوپاپ ها خشک میشود و این مورد میتواند در تشکیل رسوبات کمک کند. البته لازم به ذکر است که پس از ورود مجدد بنزین، بنزین تازه سبب شستن بنزین خشک شده قبلی می شود و آن را تمیز میکند.

خود عمل احتراق نیز دلیل دیگزی است که سبب تشکیل رسوبات می گردد. رسوبات کربن از فرآورده های سوختن بنزین در ترکیب با اکسیژن است. بعد از گذشت زمان، انباشته شدن این رسوبات روی هم میتواند سبب باریک شدن مجراهای عبور سوخت و اکسیژن شود و کاهش توان خروجی موتور، نتیجه تشکیل این رسوبات است.

احتراق موتور درون سوز

مشکل دیگری که در مورد رسوبات وجود دارد این است که این رسوبات ممکن است ساکن نباشند. با جریان سیالات داخل موتور، این رسوبات جدا شده و داخل مجراها حرکت می کنند. حرکت این رسوبات میتواند سبب تجمع رسوبات در ورودی سوراخ ها شود که اگر این تجمع به بسته شدن ورودی بینجامد، میتواند بسیار خطر ساز بوده و سبب آسیب های جدی به موتور شود.

چگونه این رسوبات را از بین ببریم؟

چاره کار، استفاده از مکمل ها و موتور شور هاست. این مکمل ها باید داخل باک ریخته شوند. البته میتوان بخشی از رسوبات را به صورت دستی نیز تمیز نمود. انژکتور، سوپاپ هوا و اتاقک احتراق را میتوان با استفاده از جرم گیرها تمیز نمود.

سوراخی که داخل انژکتور تعبیه شده بسیار نازک بوده و تقریبا ضخامتی برابر با تار موی انسان دارد. پس طبیعی است که اگر لایه بسیار نازک نیز مسیر و ورودی این سوراخ را بپوشاند، سبب کاهش چشم گیر راندمان موتور شود.

احتراق ناقص میتواند نتیجه ای از تشکیل روسب داخل اتاق احتراق باشد. بنابراین نیازمند بنزینی با درجه اکتان بالاتر خواهیم بود.

اگر بر روی سوپاپ های داخل موتور نیز رسوب شکل گیرد، این رسوبات میتواند واکنش سوختن را تحت تاثیر قرار داده و سبب شود که این واکنش کمتر انجام شود.

جرم گیر موتور خودرو

چاره کار فقط استفاده از مکمل های جرم گیر است. برای برطرف نمودن هر کدام از این انواع رسوبات، نیازی به استفاده از مکمل های مجزا نداریم. فرمولاسیون مکمل های جرم گیر به صورتی است که قابلیت حذف همزمان رسوبات سوپاپ، انژکتور و کاربراتور را داشته باشد.

شاید مجبور باشید برخی از رسوبات را به صورت دستی تمیز کنید. رسوبات شکل گرفته داخل دریچه گاز باید دستی تمیز شوند. برای این کار از اسپری مخصوص دریچه گاز باید استفاده کرد. همچنین استفاده از برس یا حتی مسواک نیز میتواند در حذف این رسوبات کمک کند.

محفظه های ورودی هوا، وایر سنسورها و تمام چیزهایی که به آن وصل است باید تمیز شود. برای این کار حتما از دستکش استفاده نمایید چراکه دست هایتان کاملا کثیف خواهد شد. نکته ای که در تمیز کردن دستی دریچه گاز نباید فراموش کنید این است که در هنگام باز بودن این دریچه، اصلا موتور را روشن نکنید. چون ممکن است تنظیمات آن بهم بریزد.

با این اوصاف میتوان دید که راحت ترین روش برای تمیز کردن و حذف رسوبات، استفاده از اسپری و مکمل است. این مکمل ها با توجه به نوع موتور و همچنین فاصله زمانی که بین هر بار استفاده وجود دارد، با هم متفاوت هستند. لذا مطالعه راهنمای این محصولات را اصلا فراموش نکنید.

مکمل های جرم گیر که باید داخل باک ریخته شوند، انواع مختلفی دارند که با توجه به قدرت تمیزکنندگی، نقطه اثر و حجم مواد داخل آن باید نوع مناسب انتخاب گردد. روش استفاده از آن ها بدین گونه است که داخل باک میریزید، پس از طی نمودن 3000 تا 5000 کیلومتر مجددا از ان استفاده می کنید.

استفاده از مکمل های جرم گیر دارای مزایای زیر است:

  • کمتر شدن ضربه های وارد شده به موتور که به آن ها ناک می گویند.
  • افزایش راندمان موتور
  • تمیزکردن کاربراتور و انژکتور
  • برطرف شدن رسوبات
  • بیشتر شدن شتاب
  • کمتر شدن مصرف سوخت

فلاش کردن موتور چیست ؟

به جرم گیری داخل موتور با استفاده از موتور شور که داخل موتور ریخته می شوند، فلاش کردن می گویند. البته باید متذکر شد که اگر شما از همان ابتدا منظم به خودروی خود رسیدگی نمایید، نیازی به استفاده از جرم گیرها نخواهید داشت. چراکه جرم و رسوبات عمدتا زمانی تشکیل میشوند که شما روغن موتور را به موقع تعویض نکرده اید و روغن تمام خواص خود را از دست داده است.

بسیاری از خودروسازن معتبر مانند هوندا و جنرال موتورز نیز این را توصیه میکنند که در صورت تعویض به موقع و مرتب روغن موتور، نیازی به استفاده از انواع مکمل جرم گیر برای شست و شوی داخل موتورتان نیست. چرا که روسبات عمدتا سختی بالایی دارند. برای حذف آنها باید از موادی با قابلیت انحلال بالا استفاده نمود. البته درست است که مکمل های مخصوص خودرو برای اجزای موتور بهینه شده اند، ولی باز هم استفاده مکرر از آن ها میتواند سبب خوردگی جزیی اجزای داخل موتور شود.

فلاش کردن موتور

البته استفاده از فلاش موتور دارای مزایایی نیز است که به قرار زیر هستند:

  • حالت منعطف واشرها و پولک لاستیکی بازیابی میشود.
  • بهتر شدن روغن کاری و کمتر شدن استهلاک موتور
  • زدودن موتور از انواع آلودگی کربنی
  • بهبود مسیر روغن رسانی در موتور
  • افزایش طول عمر موتور خودرو

نحوه استفاده از این موتور شورها به این صورت است که شما پیش از تخلیه روغن موتور، موتور شور را داخل موتور ریخته و موتور باید حدود 5 الی 10 دقیقه درجا کار کند تا با روغن به تمامی جاهای موتور برسد. پس از گذشت این مدت زمان، روغن موتور و موتور شور را از داخل موتور تخلیه نمایید. البته باید متذکر شد که موتور خودروهای قدیمی را فلاش نکنید. چرا که در این موتورها وجود رسوبات تا حدی سبب بسته شدن درزهای موتور میگردد و میتواند مفید باشد.

سخن آخر

همانطور که بیان شد، رسوبات ایجاد شده در داخل موتور و سیستم سوخت رسانی میتواند سبب کاهش راندمان خودرو و همچنین افزایش مصرف سوخت خودروی شما گردد. البته باید گفت به با رعایت اصول نگه داری خودرو، میتوانید موتور خودرویتان را از تشکیل رسوبات مصون بدارید. ولی در صورت نیاز لازم است برای بهبود شرایط خودروی خود از این روش ها استفاده کنید.

در این محتوا سعی شد که در مورد روش هایی که میتوان به واسطه آن ها از موتور خودرو و سیستم سوخت رسانی رسوب زدایی نمود برای شما اطلاعاتی را ارایه دهیم. امید است که اطلاعات ارایه شده برای شما مفید واقع شده باشد. با گذاشتن کامنت می توانید علاوه بر بیان تجربیات خود، با بیان نظرات ما را در بهبود هر چه بهتر محتوا یاری نمایید.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “چگونه جرم داخل موتور خودرو را تمیز کنیم

  1. داودوندی گفت:

    عالی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *