مقالات

هدلایت خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

headlight

هدلایت خودرو نوعی چراغ مدرن است که با استفاده از تکنولوژی روز ساخته می‌شود. این چراغ معمولاً در خودروهای مدل بالا وجود دارد و جایگزین خوبی به جای لامپ‌های ماشین است. خودرو‌ها دارای لامپ‌هابب با نور کم و بالا هستند که هدلایت به تنهایی نیازهای روشنایی خودرو را تأمین می‌کند. این چراغ برای تولید نور از سیستم نیمه رسانا و برق استفاده می‌کند و به گاز نیاز ندارد.

مقدار برق مصرفی آن کمتر است. هدلایت ماشین نسبت به چراغ‌های معمولی نور قوی ایجاد می‌کند و در هنگام شب دید بهتری را به راننده می‌دهد. قوی‌ترین هدلایت خودرو حاوی نور بالایی است و توان مصرفی آن نیز بیشتر است. هدلایت‌ها مطابق با خودرو‌ها تولید می‌شوند و باید توان آن‌ها متناسب با ماشین‌ها باشد. این چراغ‌ها در کاسه چراغ ماشین قرار می‌گیرند و در سپر، پروژکتور و کاسه چراغ جلو قابل نصب هستند.در ساخت هدلایت‌ها از لامپ‌هایLED بهره می‌گیرند که نور طبیعی‌تری را در جلو خودرو‌ها ایجاد می‌کنند.

انواع هدلایت خودرو

هدایت خودرو در انواع بسیار متنوعی تولید می‌شودکه از جهات مختلفی می‌توان آن را دسته‌بندی کرد. هدلایت‌ها از نظر توان مصرفی، نوع پایه، فن داشتن، نوع قرار گیری لامپ ال ای دی و تعداد اضلاع پخش نور متفاوت هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

هدلایت‌ها بر اساس توان

توان مصرفی خودرو‌ها به طور معمول ۳۰ الی ۴۰ وات است که توان هدلایت باید در محدوده‌ی این دو مقدار باشد. در صورتی که هدلایت دارای توان بالاتر از آن‌ها باشد سولت و اتصالات چراغ خودرو می‌سوزد.

نوع پایه هدلایت

پایه‌ها یا سوکت لامپ در خودرو‌ها متفاوت هستند و برای هدایت نور پایین و بالا در خودرو‌ها به کار می‌روند. نوع پایه هدلایت باید با پروژکتور و اتصالات خودرو متناسب باشد.

 

فن داشتن هدلایت‌ها

هدلایت‌ها با دریافت انرژی برق ، گرما تولید می‌کنند و برای کاهش دمای آن‌ها در خودرو باید از فن مناسب استفاده شود. کارایی هدلایت ماشین در اثر حرارت بالا کاهش می‌یابد. برخی از هدلایت‌ها بدون فن هستند و مقدار نور کمی دارند. نوع فن دار آن‌ها نور بیشتری به جلو خودرو هدایت می‌کنند. هدلایت‌‌ها را می‌توان در انواع فن دار و بدون فن تقسیم بندی کرد.

 

هدلایت بر اساس نوع قرارگیری لامپ ال ای دی

لامپ‌های ال ای دی در هدلایت‌ها به شکل‌های مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند که در میزان نور آن‌ها تأثیر دارند.CSP نام یکی از اشکال چیدمان ال ای دی‌ها است که میزان نور انتشار یافته توسط آن مطابق با استانداردهای جهانی است. هدلایت‌های دارای این چیدمان قیمت بالایی دارند.

اشکال COB میزان نور متوسطی را جلو خودرو منتشر می‌سازند و مقدار نور آن‌ها از انواع دیگر کمتر است. دسته‌‌ای از ال ای دی‌ها نیز وجود دارند که سایز بزرگ هستند و نور بیش از استاندارد‌ها را در اختیار خودرو قرار می‌دهند و کم کاربردتر هستند.

تعداد اضلاع پخش نور

تعداد اضلاع پخش نور در خودرو‌ها متفاوت است هر چقدر تعداد آن‌ها بیشتر باشد میزان پخش نور در محیط نیز زیاد خواهد بود. هدلایت‌ها دارای اضلاع پخش نور یک، دو و یا چهار ضلعی هستند که با قدرت مختلفی نور را انتشار می‌دهند.

ادامه مطلب
از کجا بفهمیم ترمز دستی خراب است؟

کاربرد هدلایت‌ خودرو

هدلایت‌‌ها در خودرو‌ها کاربرد‌های زیادی دارند و در هنگام شب جلوی خودرو را روشن می‌سازند. این چراغ‌ها امنیت رانندگان و اطراف ماشین‌ها را بالا می‌برند و از وقوع تصادفات احتمالی جلوگیری می‌کنند. در شب‌های مه آلود که هوا بسیار تاریک می‌شود چراغ‌ها اهمیت بالایی می‌یابند. کارایی هدلایت‌ها در خودرو‌های مدل جدید بیشتر است و در ماشین‌های قدیمی، خارجی و داخلی نیز قابل نصب هستند. همان طور که قبلاً اشاره کردیم هدلایت‌ها در سپر، انژکتور و چراغ جلو نصب می‌شوند و در این قسمت‌ها به کار می‌روند.

headlight

 

مزایای هدلایت‌ها

هدلایت‌ها از مزایای بالایی برخوردار هستند به این علت محبوبیت بالایی دارند. برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب هدلایت می‌توانید مقاله مرتبط با آن را بخوانید .

در اینجا به بخشی از مزایا و معایب هدلایت اشاره کردیم:

  • هدلایت‌ها در برابر ضربات و روشن و خاموش شدن مقاومت بالایی دارند و به آسانی قابل استفاده هستند.
  • این چراغ‌ها به علت ساخته شدن از مواد اولیه‌ی باکیفیت طول عمر بالایی دارند.
  • هدلایت‌ها به علت مصرف انرژی کمتر هزینه‌ها را کاهش می‌دهند. همچنین مشکلات برق در آن‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد.
  • در هدلایت‌ها نور با قدرت بالایی هدایت می‌شود. مدت زمان آن یک میکرو ثانیه یا یک میلینیوم ثانیه است. در چراغ‌های معمولی یا تک رشته زمان هدایت نور نیم تا یک ثانیه می‌باشد.
  • هدایت‌ها نسبت به لامپ‌های تک رشته‌ای توان بالایی مصرف می‌کنند. بازدهی این لامپ‌ها با تغییر شکل و سایز آن‌ها تغییر نمی‌یابد.

 

معایب هدلایت‌ها

هدلایت‌ها در کنار مزایای بالا دارای یک سری معایب نیز می‌باشند. این چراغ‌ها به کم و زیاد بودن ولتاژ‌ها حساس هستند. بازدهی هدلایت‌ها پس از مدتی کاهش می‌یابد.‌ یکی دیگر از معایب چراغ‌ها حساسیت شدید  به حرارت می‌باشد به طوری که در گرمای بالا راندمانکاری آن‌ها افت می‌کند. برای حل این مشکل بهتر است از هدلایت‌های فن دار استفاده کنید.

 

انتخاب هدلایت خودرو

در انتخاب هدلایت برای خودرو‌ها بهتر است پایه‌ها و نوع ماشین را در نظر بگیرید تا مناسب‌ترین نوع را تهیه کنید.  میزان نور و پایه‌ی هدلایت‌ها متفاوت است و باید با کاسه و قطعات مختلف خودرو مطابقت داشته باشند. بهترین هدلایت‌ها دارای پخش نور استاندارد هستند. خرید هدلایت خودرو از نظر توان نیاز به بررسی بیشتری دارد؛ چون توان بالای این چراغ‌ها اتصالات خودرو را مختل می‌سازد. همچنین هنگام انتخاب این چراغ‌ها بودجه‌ی خود را  بهتر است در نظر بگیرید چون برخی از آن‌ها قیمت بالایی دارند. شما می‌توانید برای استعلام قیمت قوی ترین هدلایت به سایت علی اسپرت مراجعه کنید قیمت هدلایت خودرو در فروشگاه‌های آنلاین و مراکز مختلف یکسان نیست و عواملی مختلفی در آن مؤثر می‌باشند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *