مقالات

هدلایت و هر آنچه باید از هدلایت بدانید

هدلایت

برای آن‌ که بتوانید انواع هدلایت را بشناسید ابتدا لازم است با این محصول آشنا شوید. هدلایت‌ها به نوعی از چراغ‌های خودرو گفته می‌شود که می‌توان از آن‌ها برای چراغ نور بالا یا نور پایین استفاده کرد. طول عمر این نوع چراغ‌ها بسیار زیاد است؛ زیرا مصرف آن‌ها به نسبت سایر چراغ‌ها کم‌تر بوده و فقط در مواقع ضروری می‌توان نور و روشنایی بیشتری از آن‌ها دریافت کرد. نسبت‌ به سایر چراغ‌های موجود در خودرو نور هدلایت کاملاً واضح‌تر است. در ادامه مطالب به بررسی انواع هدلایت پرداختیم .

انواع هدلایت

برای خرید هدلایت باید انواع آن را بشناسید تا یک خرید موفق داشته باشید. هدلایت‌ها به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر هستند:

  • انواع هدلایت براساس نوع چیپ
  • انواع هدلایت براساس نوع پایه لامپ
  • انواع هدلایت براساس نوع فن
  • انواع هدلایت براساس نوع درایور
  • انواع هدلایت براساس تعداد اضلاع نوردهی
  • انواع هدلایت براساس توان مصرفی

لازم است بدانید که قیمت هدلایت متناسب با نوع و کاربرد آن تعیین می‌شود. به‌ همین خاطر توصیه می‌کنیم در ادامه همراه ما باشید تا با این موارد بیشتر آشنا شوید.

هدلایت

انواع هدلایت بر اساس درایور

برای بهینه‌ سازی جریان الکتریسیته ماشین مطابق با نیاز هدلایت از درایورها استفاده می‌شود. این نوع درایورها می‌توانند نوسانات موجود در جریان برق ورودی را کنترل کنند و همچنین توان خروجی هدلایت را کاهش دهند تا حرارت بیش‌ از اندازه ایجاد نشده و در نتیجه هدلایت آسیب نبیند. لازم است بدانید که درایور می‌تواند نور خروجی هدلایت را کاهش دهد که لامپ نیز خنک‌تر خواهد بود.

انواع هدلایت براساس توان مصرفی

لازم است بدانید که هدلایت‌ها براساس توان مصرفی نیز تقسیم‌ بندی می‌شوند. در این تقسیم‌ بندی باید در نظر داشت که توان مصرفی لامپ‌ها در خودروها متفاوت بوده و لازم است برای هر خودرو یک هدلایت مناسب انتخاب کرد. مثلاً در مه شکن‌ها به‌ خاطر آن‌ که محفظه کوچک‌تر است، باید از هدلایت‌هایی با توان مصرفی ۳۰ وات استفاده کرد. بنابراین در نظر داشته باشید که نوع توان مصرفی هدلایت باید با ظرفیت چراغ خودرو تناسب داشته باشد تا مشکلات متعدد به وجود نیاید.

انواع هدلایت بر اساس پایه

در دسته‌ بندی هدلایت براساس پایه در واقع منظور همان سوکت و کانکتور لامپ است. با توجه به نوع کاربرد چراغ مصرفی در خودرو پایه لامپ متفاوت است. به‌ همین خاطر لازم است پیش‌ از خرید این تجهیزات حتماً از نوع پایه مناسب چراغ خودروی خود مطمئن شوید؛ زیرا توسط این پایه لامپ به‌ درستی در جایگاه خود قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که در لامپ‌های مختلف ممکن است پایه‌ها با یکدیگر سازگار نباشد و نمی‌توان هر کدام از آن‌ها را به دیگری تبدیل کرد.

انواع هدلایت بر اساس چیپ

هدلایت‌ها براساس نوع چیپ نیز دسته‌ بندی می‌شوند. در واقع آرایش لامپ‌های ال ای‌ دی روی برد الکتریکی چیپ نام دارد که برای چینش آن‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. تمامی این روش‌ها در میزان وضوح نور و طول عمر هدلایت نقش بسیار مؤثری خواهند داشت. انواع چیپ هدلایت به ۳ دسته SMD ،CSP و COB تقسیم می‌شوند که هر کدام کاربرد منحصر به‌ فردی دارد.

ادامه مطلب
از بین بردن خط و خش ماشین با روش های کم هزینه و خانگی

انواع هدلایت بر اساس فن

نوع دیگر از هدلایت‌ها براساس فن تقسیم‌ بندی می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید هدلایت‌ها نیز مانند سایر لوازم الکتریکی در اثر عبور جریان گرما تولید می‌کنند. گاهی اوقات این حرارت به‌ حدی زیاد است که باید توسط فن و پروانه خنک شود. هدلایت‌هایی که دارای فن هستند، طول عمر طولانی‌تری دارند و می‌توانند نور بیشتری را تولید کنند. در عوض نصب آن‌ها کمی دشوار است و باید به دست افراد کاربلد انجام شود.

انواع هدلایت بر اساس اضلاع نوردهی

نوعی دیگری از هدلایت‌ها براساس تعداد اضلاع ساطع کننده نور تقسیم‌ بندی می‌شوند. این نوع هدلایت‌ها می‌توانند در جهات مختلف نور منتشر کنند. میزان پخش نور بستگی به تعداد جهات اضلاع ساطع کننده نور دارد؛ یعنی هر چه تعداد آن‌ها بیشتر باشد، میزان نور پخش شده نیز بیشتر خواهد بود. در حالت کلی هدلایت‌ها به ۳ گروه تقسیم‌ بندی می‌شوند که گروه اول فقط در یک جهت نور ساطع می‌کنند و آن‌ هم به سمت جلو است. نوع دوم در دو جهت و نوع سوم که بیشترین مقدار انتشار نور را دارند، در ۴ جهت این کار را انجام می‌دهند.

طول عمر هدلایت‌ها

در میزان طول عمر هدلایت‌ها عوامل مختلفی مثل دمای هدلایت، رطوبت، دمای هوا، مشکلات در سیم کشی خودرو و…. نقش بسزایی دارند. البته روی بسته‌ بندی آن‌ها میزان طول عمر ثبت‌ شده است که این مقدار در شرایط ایده‌آل و برحسب دقیقه مشخص شده‌ است. شما می‌توانبد برای دیدن قیمت و خرید قویترین هدلایت به سایت علی اسپرت مراجعه کنید .

در حالت کلی هر هدلایت در شرایط ایده‌آل حداقل ۳ هزار ساعت عمر مفید دارد. هدلایت‌هایی که ضدآب باشند طول عمر بیشتری خواهند داشت. بنابراین در هنگام خرید باید به موارد ذکر شده توجه داشته‌ باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *