مقالات

از کجا بفهمیم ترمز دستی خراب است؟

سیستم ترمز دستی به طور کلی از سیستم ترمز پایی مجزا می باشد. با این حال وجود یک ترمز دستی خراب می تواند مشکلات زیادی برای خودرو به وجود آورد. در واقع این ترمز به وسیله ی سیم و با کمک کشش لنت ها، خودرو را از حرکت باز می دارد. برای جلوگیری از خرابی این ترمز باید به صورت سالانه، یک بار سیستم آن را به خوبی چک کنید.

ترمز دستی به صورت معمول دو چرخ از چهار چرخ ماشین را تحت تاثیر قرار می دهد. این دو چرخ بیشتر شامل چرخ های عقب خودرو می شوند. این ترمز نسبت به ترمز پدالی خودرو قدرت عملکرد کمتری در ماشین دارد. به همین سبب نمی توان از آن برای ترمز کردن معمولی استفاده کرد. در واقع ترمز دستی بیشتر برای متوقف کردن خودرو، پارک کردن خودرو، کم کردن سرعت در زمان های اضطراری، انجام حرکت های نمایشی و …. استفاده می شود.

 

ترمز دستی

برای استفاده از ترمز دستی، باید دکمه ی سر آن را بفشارید و آن را رو به بالا بکشید و اجازه دهید تا قفل شود. زمانی که شما از ترمز دستی استفاده می کنید، متوجه می شوید که این ترمز، چه مقاومت بالایی در برابر حرکت خودرو دارد. زمانی که متوجه شدید که ترمز دستی فعال شده است و می تواند خودرو را نگه دارد، باید دکمه را آزاد کنید. برای پایین آوردن ترمز دستی نیز باید دکمه را مجدد بفشارید و آن را به سمت پایین آورید.

البته در نظر داشته باشید که در بسیاری از خودرو های جدید تر، ترمز دستی دیگر به شکل یک اهرم نیست. شما می توانید آن را به صورت یک دکمه در خودرو مشاهده کنید. این دکمه بیشتر با حرف p نشان داده می شود. شما می توانید به سادگی با فشردن یک دکمه، خودرو را در محل مورد نظر متوقف کنید. کار با این دکمه بسیار راحت تر از اهرم می باشد.

ترمز دستی

مهم ترین دلایل وجود یک ترمز دستی خراب

سیستم ترمز دستی همانند ترمز پدالی نیست و شما نمی توانید پیچیدگی های درون ترمز پدالی را در ترمز دستی مشاهده کنید. ترمز دستی شامل جعبه لنت، سیم و اهرم می باشد که شما به وسیله ی آن ها می توانید حرکت چرخ ها و خودرو را متوقف کنید. در این بین ممکن است شما به دلایل مختلفی با یک ترمز دستی خراب روبرو شوید. از مهم ترین دلایل وجود ترمز دستی خراب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

خرابی ترمز دستی

فشار ندادن دکمه ترمز دستی

یکی از مهم ترین دلایل برای وجود ترمز دستی خراب، فشار ندادن دکمه ی اهرم ترمز می باشد. اگر شما ترمز دستی را بدون فشردن دکمه ی روی آن بکشید، به مرور زمان، دندان های اهرم خراب می شود. در این صورت ترمز دستی کارایی خود را از دست خواهد داد. زیرا دندانه ها ساییده می شوند و نمی توانند موجب توقف ماشین شوند.

ادامه مطلب
لامپ اس ام دی چیست؟

آلودگی و گرد و غبار

وجود آلودگی و گرد و غبار در قسمت سیم های ترمز دستی باعث می شود که شما با یک ترمز دستی خراب روبرو شوید. زیرا این آلودگی ها به مرور زمان باعث فرسایش سیم ها، قطع شدن آن ها، چسبیدن لنت ها به دیسک و …. می شوند.

کشیدگی بیش از حد ترمز

یک ترمز دستی خراب می تواند به دلیل کشیدگی بیش از اندازه ی اهرم به وجود آید. اگر شما ترمز دستی را با شدت زیادی بکشید، ممکن است ترمز ها به کاسه ی چرخ ها گیر کنند و دیگر کارایی خود را از دست دهند.

یخ زدگی ترمز الکترونیکی

در فصل زمستان ممکن است ترمز الکترونیکی خودرو دچار یخ زدگی شود و شما با یک ترمز دستی خراب روبرو شوید. در این زمان شما باید ماشین را روشن کرده و اجازه دهید خودرو کمی گرم شود. بعد از آن می توانید به راحتی با ترمز دستی کار کنید.

علایم خرابی سیم ترمز دستی پراید

در قسمت قبل به دلایل ایجاد یک ترمز دستی خراب اشاره کردیم. اما خراب بودن ترمز دستی خود را با علایمی نشان می دهد. از مهم ترین این نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

خرابی ترمز دستی پراید

حرکت ماشین در زمان کشیدگی ترمز دستی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین نشانه های وجود یک ترمز دستی خراب در پراید، حرکت ماشین در زمان کشیدگی ترمز دستی می باشد. اگر شما با وجود ترمز دستی فعال، شاهد حرکت خودرو هستید، باید بدانید که ترمز دستی شما مشکل دارد زیرا نمی تواند وظیفه ی خود را به خوبی انجام دهد. این امر می تواند به دلایل فرسوده شدن ترمز دستی، کشیده شدن کابل های ترمز دستی، وجود مشکل در سیستم الکترونیکی ترمز دستی و …. به وجود آید.

سفت بودن بیش از اندازه ی ترمز دستی

سفت بودن بیش از اندازه ی ترمز دستی ، می تواند دلیلی برای وجود یک ترمز دستی خراب در پراید باشد. اگر شما در زمان کار با ترمز دستی، احساس می کنید که ترمز بیش از اندازه و به صورت غیر معمول سفت شده است، حتما باید به یک تعمیرگاه مراجعه کنید. زیرا سفت بودن ترمز دستی می تواند به دلیل ایجاد مشکل در سیم کشی خودرو باشد. این مورد خود می تواند ایمنی خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.

لرزش ترمز دستی

یکی دیگر از نشانه های وجود یک ترمز دستی خراب، لرزش آن می باشد. اگر سیم ترمز دستی دچار شل شدگی شده باشد یا اینکه تراز نباشد، ترمز دستی پراید دچار لرزش می شود. این مورد می تواند سیستم ترمز گیری را با مشکل مواجه کند. به همین سبب باید در کوتاه ترین زمان به تعمیرکار مراجعه کنید تا مشکل ترمز دستی شما حل شود.

آزاد نشدن ترمز دستی

یکی دیگر از نشانه های خراب بودن ترمز دستی، کشیدگی خودرو در زمان حرکت و آزاد بودن ترمز دستی می باشد. این مورد زمانی رخ می دهد که سیم ها نتوانند به خوبی لنت های ترمز را از روی چرخ های خودرو بردارند.

روشن شدن چراغ ترمز دستی

یکی از نشانه های مهم در مورد وجود یک ترمز دستی خراب، روشن شدن چراغ چشمک زن یا هشدار ترمز دستی خودرو می باشد. این چراغ در صورت فعال بودن ترمز دستی روشن می شود. اما اگر این چراغ در زمان غیر فعال بودن ترمز دستی نیز، روشن می شود، باید بدانید که یا ترمز دستی یا چراغ هشدار دچار مشکل شده است. این مورد می تواند به دلیل نقص در سیستم ترمز خودرو به وجود آید. برای تشخیص دقیق مشکل، باید به خودرو خود را به یک تعمیرکار نشان دهید.

ادامه مطلب
چگونه از سرقت خودرو جلوگیری کنیم؟ نحوه ایمن کردن خودرو دربرابر سرقت

لغزش ماشین در سطوح شیب دار

اگر نسبت به سلامت ترمز دستی خود شک دارید، می توانید یک تست ساده از آن بگیرید. به این تست، تست سراشیبی یا تست تپه گفته می شود. برای انجام این تست خودرو خود را به یک محل شیب دار ببرید و ترمز دستی را بکشید. اگر خودرو به صورت ساکن در محل خود قرار گرفت، ترمز دستی شما سالم است. اما اگر خودرو دچار لغزش شد، بدانید که شما با یک ترمز دستی خراب مواجه هستید.

کند شدن شتاب خودرو

یکی از حساس ترین نشانه ها برای وجود ترمز دستی خراب، کند شدن شتاب خودرو می باشد. اگر احساس می کنید که شتاب خودرو شما نسبت به حالت نرمال و معمولی خود کم شده است، حتما باید آن را به یک تعمیرگاه ببرید. زیرا ممکن است این کم شدن شتاب، به دلیل درگیر شدن مداوم ترمز دستی ماشین باشد. در نتیجه برای وارد نشدن آسیب جدی به خودرو حتما این مشکل را برطرف کنید.

علت پایین نیامدن ترمز دستی

یکی از مشکلات رایج در مورد ترمز دستی، پایین نیامدن آن می باشد. اگر شما ترمز دستی را بیش از اندازه بالا بکشید، هنگام پایین آوردن آن با مشکل مواجه خواهید شد. برای رفع این مشکل ابتدا باید ترمز دستی را کمی به سمت بالا بکشید و سپس با فشردن دکمه ی اهرم ترمز دستی، آن را به سمت پایین آورید.

اما اگر مشکل پایین نیامدن ترمز دستی با این روش رفع نشد، حتما باید خودرو خود را به یک تعمیرکار نشان دهید تا در صورت نیاز اقدام به تعمیر یا تعویض ترمز دستی خراب شما کند.

پایین نیامدن ترمز دستی

علت زیاد بالا آمدن ترمز دستی

همانطور که در بخش های قبل بیان کردیم ممکن است ترمز دستی با مشکلات مختلفی روبرو شود. یکی از مشکلات شایع در مورد ترمز دستی، بالا آمدن بیش از اندازه ی ترمز دستی می باشد. این امر ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. به طور مثال اگر سیم های ترمز دستی از جایگاه خود در آمده باشند، دچار شل شدگی می شوند و ممکن است ترمز دستی بیش از اندازه بالا آید.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب بالا می توان بیان کرد که ترمز دستی از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین سبب شما باید به صورت سالیانه آن را چک کنید تا از سلامت ترمز دستی مطمئن شوید. یک ترمز دستی خراب می تواند خسارات جبران نشدنی را به خودرو شما وارد کند. به طور مثال اگر ترمز دستی شما خراب باشد، خودرو در هنگام پارک حرکت خواهد کرد و آسیب های جدی به آن وارد خواهد شد. در نتیجه باید حتما مراقب سلامتی ترمز دستی خودرو خود باشید و هر چند وقت یکبار آن را به تعمیرکار نشان دهید.

 

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “از کجا بفهمیم ترمز دستی خراب است؟

  1. سیمین گفت:

    علت زیاد بالا آمدن ترمز دستی
    همانطور که در بخش های قبل بیان کردیم ممکن است ترمز دستی با مشکلات مختلفی روبرو شود. یکی از مشکلات شایع در مورد ترمز دستی، بالا آمدن بیش از اندازه ی ترمز دستی می باشد. این امر ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. به طور مثال اگر سیم های ترمز دستی از جایگاه خود در آمده باشند، دچار شل شدگی می شوند و ممکن است ترمز دستی بیش از اندازه بالا آید.
    در این صورت چه کار باید کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *