مقالات

چه موقع شمع خودرو را عوض کنیم؟

شمع خودرو (car spark plugs) یکی از اجزای بسیار مهم خودروی شما به شمار می آید. در واقع در رابطه با هیچ یک از اجزای خودرو نمی توانید عبارت جزء بی اهمیت را به کار ببرید. چرا که کوچک ترین فرسودگی و خرابی در هر یک از آن ها می تواند کل خودرو را با مشکل مواجه کند. حتی ممکن است بی توجهی به قطعات بسیار کوچک خودرو باعث صدمات جبران ناپذیر مالی و جانی شود.

شمع و وایر شمع خودرو در کنار هم می توانند یکی از نیازهای اصلی خودروی شما را برطرف سازند. سلامت این دو قطعه کوچک و در عین حال مهم قطعاً در عملکرد خودرو فوق العاده اثرگذار خواهد بود. به همین دلیل است که هر اندازه آگاهی خود را در رابطه با خودروی خود بالاتر ببرید، عمر مفید اتومبیل تان بیش تر خواهد شد.

شمع خودرو چیست؟

شمع خودرو با ایجاد جرقه باعث می شود تا عمل احتراق در خودروی شما شروع شود. شمع ماشین با این کار می تواند انرژی مورد نیاز برای حرکت خودرو را فراهم کند. این کار بعد از مکش سوخت به داخل سیلندر و زمانی که این سوخت با هوا ترکیب شد، اتفاق می افتد. انرژی تولید شده در این فرایند به واسطه وجود قطعات مکانیکی دیگر، خودرو را به حرکت در می آورد. به همین دلیل، شمع در فرایند احتراق خودرو یکی از مهم ترین قطعات موجود در خودروی شما محسوب می شود.

شمع خودرو

عملکرد شمع خودرو

به طور خلاصه شمع خودرو به صورت زیر عمل می کند:

  • رساندن جریان الکتریکی از سیستم احتراق به محفظه احتراق موتور خودرو
  • ایجاد جرقه
  • انفجار مخلوط فشرده سوخت – هوا به دلیل جرقه الکتریکی ایجاد شده
  • به حرکت در آمدن پیستون های موتور خودرو
  • روشن شدن خودرو
  • به آرامی سوختن مخل

عملکرد شمع خودرو

وایر چیست؟

شمع خودرو در صورتی می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد که برق کافی و مناسب توسط وایر به آن برسد. وایرها در جایی قرار گرفته اند که عموماً محافظت مناسبی برای آن ها وجود ندارد. چرا که بعضی از قطعات موتور، گرما و ارتعاشات با وایرها در تماس هستند. به همین علت پس از مدت زمانی کار کردن با از بین رفتن عایق خود دچار فرسودگی می شوند. درست در همین زمان است که دیگر قادر به انتقال برق در اندازه کافی به شمع اتومبیل شما نخواهند بود.

وایر خودرو

عوارض عوض نکردن شمع خودرو

بدون شک هر قطعه از خودرو اگر نیاز به تعویض داشته باشد و همچنان از آن استفاده شود، مشکلات متعددی برای خودرو ایجاد خواهد کرد. کم ترین و خوش بینانه ترین مشکل این است که خودروی شما نمی تواند به درستی کار کند.

شاید این مشکل شما را در حین رانندگی کلافه و خسته کند و انرژی شما را به هدر بدهد. اما در واقع اصولاً نتیجه بی توجهی به تعویض قطعه های ماشین از جمله تعویض شمع خودرو تنها به این مشکل کوچک ختم نمی شود.

عوارض عوض نکردن شمع ماشین بسیار بیش تر و بزرگ تر از به صورت جزئی درست کار نکردن ماشین است. برخی از مشکلاتی که با عوض نکردن شمع خودرو به وجود می آیند، عبارت هستند از:

ادامه مطلب
قفل فرمان بهتر است یا قفل پدال ؟

بالا رفتن هزینه ها

نداشتن عملکرد مطلوب برای هر قطعه از خودرو به سادگی در عملکرد بخش دیگر اختلال به وجود می آورد. این اختلال ها به صورت زنجیروار به تمام قطعه های کوچک و بزرگ خودرو انتقال پیدا می کنند. در نهایت زنجیره ای از خرابی ها و نقص های گوناگون ایجاد خواهد شد که می تواند منجر به از کار افتادن خودرو شود.

در رابطه با بی توجهی به تعویض شمع ماشین نیز همین ایجاد زنجیره ای از خرابی ها صدق می کند. در واقع شما یک تعویض کوچک با هزینه ای بسیار کم را انجام نمی دهید.در عوض مجبور می شوید تعدادی از قطعات را با صرف هزینه های بسیار زیاد تعمیر و یا تعویض کنید.

در نتیجه باید هزینه های چند برابری تعمیر و یا تعویض قطعه های زیادی از خودرو را پرداخت نمایید. البته این در صورتی است که موتور خودرو آسیب ندیده باشد و هزینه های هنگفت برای شما به وجود نیاید. اگر این اتفاق بیفتند به قول معروف دیگر این ماشین برای شما ماشین نخواهد شد. در واقع با یک سهل انگاری کوچک می توانید ماشین خود را به طور کامل نابود کنید.

بد کار کردن موتور

از مهم ترین عوارض عوض نکردن شمع خودرو این است که موتور خودرو درست کار نمی کند. به اصطلاح می گویند موتور خودرو بدسوزی دارد. این مشکل باعث می شود تا راندمان موتور ماشین کاهش پیدا کند و کارایی خود را از دست بدهد. به این ترتیب، عملاً یک ماشین معیوب و دردسرآفرین خواهید داشت.

آلودگی هوا

عدم تعویض شمع خودرو که درست کار نکردن موتور و بدسوزی آن را باعث می شود، عامل مهم آلودگی هوا به شمار می آید. این آلودگی هوا همه افراد جامعه از جمله خود شما و خانواده تان را مستقیماً تحت تأثیر قرار خواهد داد.

روشن نشدن خودرو

وقتی شمع درست کار نکند، ماشین که باید انرژی لازم برای روشن شدن را به واسطه جرقه زدن آن به دست بیاورد، روشن نمی شود. گاهی نیز ممکن است به سختی روشن شود. به همین دلیل استارت زدن ماشین با مشکل مواجه خواهد شد.

مشکل در شتاب گرفتن

عملکرد نامطلوب شمع خودرو در زمان شتاب گرفتن ماشین باعث می شود تا احتراق ناقص (Misfire) به وجود بیاید. در چنین وضعیتی ماشین توانایی استفاده از تمام قدرت خود را نخواهد داشت.

مصرف زیاد سوخت

وقتی موتور به دلیل عدم تعویض شمع ماشین توان لازم برای درست کار کردن را نداشته باشد، مصرف سوخت آن بالا می رود. چرا که برای شتاب گرفتن نیازمند مصرف کردن سوخت بیش تر می شود. علاوه بر این، احتراق ناقص باعث می شود تا سوخت ماشین برای حرکت کردن آن به صورت بهینه مورد استفاده قرار نگیرد.

فواید تعویض شمع و وایر

اگر شمع خودرو و وایر شمع را به موقع تعویض کنید، مانع از ایجاد مشکلات فراوانی برای خودروی خود خواهید شد. مشکلاتی مانند:

  • بد کار کردن موتور ماشین
  • افزایش مصرف سوخت خودرو
  • وارد شدن بنزین نسوخته در مسیر اگزوز: این کار باعث می شود کاتالیست های خودرو که قیمت بالایی دارند خراب شوند.
  • آتش گرفتن خودرو: زمانی که به صورت هم زمان جریان الکتریسیته در موتور و نشتی بنزین وجود داشته باشد، احتمال وقوع این اتفاق وجود دارد.
ادامه مطلب
بهترین مارک باطری ماشین چیست؟

تعویض به موقع شمع

زمان تعویض شمع خودرو پراید

اگر مایل هستید برای سال ها بدون دردسر با خودروی خود رانندگی کنید باید زمان مناسب تعویض را برای تمام قطعه های آن بدانید.

دانستن زمان تعویض برای شمع خودرو نیز به عنوان یکی از همین قطعه های بسیار مهم، فوق العاده ضروری است. چون می تواند به شما کمک کند تا مانع از ایجاد صدمات بزرگ تر و هزینه های بیش تر شود. عموماً شمع پراید را باید بعد از هر 30 هزار کیلومتر عوض کنید. اما این امر بستگی به نحوه کار کردن با ماشین نیز دارد.

بهترین کار این است که با سرویس های دوره ای تعویض شمع ماشین را به موقع انجام دهید. در واقع تا کار به علامت های هشدار دهنده نرسیده است باید شمع را عوض کنید.

اما اگر به هر دلیلی چنین اتفاقی نیفتاد خوب است علامت های هشدار دهنده برای زمان تعویض شمع را بدانید. با داشتن این اطلاعات از آسیب دیدن قطعات دیگر خودرو جلوگیری می کنید. علامت هایی که نشان می دهند باید شمع خودرو را عوض کنید شامل موارد زیر می شوند:

تعویض شمع پراید

سخت روشن شدن ماشین

همان طور که قبلاً نیز اشاره شد، اولین اتفاقی که می تواند زمان تعویض شمع خودرو را به شما اطلاع دهد، سخت روشن شدن ماشین است. اگر از سلامت باتری ماشین خود اطمینان دارید، قطعاً شمع نمی تواند درست کار کند.

احتراق ناقص

یکی از دلایل ایجاد احتراق ناقص فرسودگی، بی کیفیت بودن و یا خراب شدن شمع ماشین است. دور موتور ماشین در این حالت به شکلی نوسانی پایین می آید و مجدداً افزایش پیدا می کند. علاوه بر این، مبدل کاتالیست های خودرو را نیز دچار آسیب دیدگی خواهد کرد. که در این صورت هزینه ها برای شما بسیار بالا می رود.

بالا رفتن مصرف سوخت

موتور با خرابی و یا فرسودگی شمع خودرو مجبور است بیش تر از توان خود کار کند. به همین دلیل مصرف سوخت به طرز غیر طبیعی و بدون دلیل بالاتر می رود.

داشتن صدای بلند حین در جا کار کردن

گاهی ممکن است در حال در جا کار کردن از موتور ماشین صداهای تق تق، کوبش و یا تلق تلق بشنوید. در این صورت باید هر چه زودتر برای تعویض شمع اقدامات لازم را انجام دهید.

به سختی گاز خوردن و شتاب گرفتن خودرو
اگر هر قدر گاز دادید ماشین توان لازم برای حرکت کردن و شتاب گرفتن را به دست نیاورد، شمع آن باید عوض شود. چرا که در محفظه احتراق جرقه لازم به منظور احتراق سوخت و هوا فراهم نشده است.

بلندتر از حد معمول شدن صدای موتور
اگر صدای موتور از حد طبیعی خود بالاتر برود، یکی دیگر از علامت های زمان عوض کردن شمع خودرو را نشان می دهد.

روشن شدن چراغ چک موتور
هر مشکلی که برای اجزای موتور ماشین ایجاد شود، باعث روشن شدن چراغ چک موتور می شود. عموماً مکانیک ها با بررسی کدهایی که ماشین نشان می دهد، عیب یابی را انجام می دهند. اگر خودتان از عملکرد درست تمام قطعات دیگر موتور مطمئن هستید، می توانید برای عوض کردن شمع اقدام کنید.

ادامه مطلب
از بین بردن خط و خش ماشین با روش های کم هزینه و خانگی

نکته آخر درباره شمع خودرو
اگر دوست دارید شمع خودرو عمر زیادی داشته باشد و خیلی زود مجبور به پرداخت هزینه تعویض آن نباشید، یک راه ساده وجود دارد. با انجام سرویس دوره ای آن ها را به موقع تمیز کنید تا با جمع شدن آلودگی ها و رسوبات، کثیف و مسدود نشوند. علاوه بر این، حتماً شمع و وایر شمع خودرو را از مراکز معتبر نظیر علی اسپرت خریداری کنید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *