مقالات

سایلنسر اگزوز چیست؟

سایلنسر اگزوز در واقع یک وسیله کاربردی برای جلوگیری از پخش‌ شدن صدا و به بیانی دیگر  موجب کاهش صدا است که در محصول‌ها و وسایل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با خرید سایلنسر اگزوز میتوانید از مزایای آن در مصارف گوناگون به بهره ببرید که یکی از مواردی که از این وسیله برای کم کردن صدا استفاده می‌شود، اگزوز است.

سایلنسر اگزوز یکی از قطعات کاربردی در اگزوز است که اصطلاحا به آن صدا خفه کن نیز می‌گویند. امروزه سیستم‌های سایلنسر به صورت کلی به سه دسته قسمت میانی، اتصال به موتور و قسمت انتهایی تقسیم شده‌اند. در این مطلب سایلنسر اگزوز را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 آشنایی با سایلنسر اگزوز

سایلنسر اگزوز یک قطعه فلزی است که معمولا از جنس آلیاژ آهن یا چدن ساخته می‌شود و وظیفه آن بم یا فابریک کردن صدای سیستم اگزوز است. در واقع این قطعه یا وسیله در داخل دهانه منبع اگزوز اسپرت قرار می‌گیرد و صدای خروجی موتور خودرو را کاهش می‌دهد. یعنی با قرار گرفتن در مسیر عبور جریان هوا که از صفحات موازی عبور خواهند کرد و صدا توسط صداگیر جذب شده که این امر موجب می‌شود تا صدای تولید شده کاهش یابد.

سایلنسر اگزوز با استفاده از یک پیچ روی سر اگزوز نصب می‌شود و هر زمان که بخواهید می‌توانید به راحتی آن را بردارید. به این ترتیب سایلنسر منبع اگزوز اسپرت می‌تواند از دو صدای فابریک و اسپرت برخوردار باشد. نکته قابل توجه این است که سایلنسر‌ها تنها برای منبع‌هایی کاربرد دارند که سایلنسردار باشند. سایلنسر یدک نیز مختص منبع‌های ایرانی است و روی نمونه خارجی آن یا منبع‌های اسپرت قابلیت نصب نخواهند داشت.

ویژگی‌ های سایلنسر اگزوز

بر اساس گفته کارشناسان یک صدا خفه کن یا در واقع سایلنسر اگزوز خوب و مناسب باید دارای برخی ویژگی‌ها باشد که به آن‌ها به طور مختصر اشاره خواهیم کرد.

  1. جنس با کیفیت و مقاوم: سایلنسر بهتر است از جنس فولاد باشد تا از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار باشد. با توجه به این که این قطعه داخل سر اگزوز قرار خواهد گرفت دمای آن به ۷۰۰ درجه نیز می‌رسد؛ بنابراین آلیاژی که مانند فولاد مقاوم نباشد ساختار آن خراب شده و نمی‌تواند دوام بیاورد.
  2. اندازه‌های دقیق: سایلنسر اگزوز باید بسیار با دقت و استاندارد ساخته و تولید شود تا به طور کامل داخل دهانه قرار گیرد و در واقع با آن منطبق و چفت شود.
  3. ساختار یک دست: سایلنسر اگزوز باید بسیار یک دست و دارای سطح صاف باشد؛ چرا که در صورت برآمدگی، خمیدگی یا وجود رد جوش روی سطح آن هنگام گرفتگی اگزوز دردسر ساز می‌شود. همین دلیل می‌تواند یکی از دلایل خرابی منبع اگزوز در دهانه و خارج نشدن سیلندر باشد.
  4. وزن کم: سایلنسر استاندارد و مناسب بسیار سبک و از وزن کم و مناسبی برخوردار است، چون از جنس مناسب و با کیفیت در تولید آن استفاده شده است. اگر سایلنسر سنگین باشد باعث وزن بیشتر اگزوز می‌شود و به شاسی فشار وارد می‌کند.
ادامه مطلب
11 نکته مهم در نگهداری از گیربکس های اتومات و معمولی

اجزای مختلف اگزوز و عملکرد آن ها

اگزوز یکی از بخش‌های مهم خودرو که دارای سایلنسر است از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها عملکرد و وظیفه خاص خود را دارند. اجزاء و بخش‌های مختلف اگزوز عبارتند از:

  • منیفولد خروجی: این بخش از اگزوز در واقع هدایت و تخلیه گازهای احتراق موتور را به عهده دارد. این قطعه در انواع مختلف وجود دارد و با توجه به کاربرد و عملکرد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لوله رابط: این قطعه نیز بین منیفولد، محفظه صدا خفه کن و سر اگزوز است که به طور مستقیم می‌تواند فشار منفی را کاهش دهد.
  • لوله اگزوز: لوله اگزوز نیز یکی دیگر از اجزای آن است که وظیفه آن هدایت کردن دودهایی است که طی فرایند و مراحلی بی‌ صدا شده‌اند؛ همچنین کاهش میزان آلایندگی‌ها به وسیله کاتالیست نیز به عهده این بخش است.
  • محفظه صدا خفه کن: این بخش از سایلنسر سرعت گازهای خروجی و بی صدا کردن آن‌ها را به عهده دارد. در واقع درون محفظه صدا خفه کن تعدادی مجرای ساده که دارای سوراخ‌هایی هستند و همانند یک ساز موسیقی عمل می‌کنند. سوراخ‌هایی که روی مجرا و محفظه‌ها قرار دارند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امواج صدای تولید شده را توسط موتور بازتاب داده و تا حد قابل توجهی آن‌ها را خنثی کنند.
  • لوله پخش‌کننده دود: این بخش نیز یکی دیگر از اجزای اگزوز است که در انتهای اگزوز قرار می‌گیرد. وظیفه این لوله کنترل کردن سرعت خروج دود است.

خرید سایلنسر اگزوز

برای خرید سایلنسر اگزوز باید به برخی فاکتورها توجه داشته باشید‌؛ بنابراین هنگام خرید سایلنسر، جنس و کیفیت آن را در نظر داشته باشید؛ چرا که هنگام استفاده کیفیت بالا و مقاوم این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است. شما می‌توانید این محصول را در سه سایز مختلف و با توجه به نوع و اندازه اگزوز خریداری کنید.

سه سایز سایلنسر اگزوز شامل۲/۷ کوچک، ۶/۸ متوسط و ۸/۹ بزرگ خواهد بود که در بازار موجود است. با توجه به این که این قطعه در سایزهای مختلف عرضه می‌شود قیمت آن نیز به تبع متفاوت خواهد بود. سایلنسر اگزوز در دو رنگ مشکی و استیل تولید و در بازار موجود است. برای خرید سایز مورد نظر می‌توانید به صورت حضوری از طریق فروشگاه‌ها و مراکز معتبر اقدام کنید؛ همچنین از طریق فروشگاه‌های اینترنتی نیز امکان خرید این محصول برای شما فراهم است که از این طریق می‌توانید اطلاعات کافی در مورد سایلنسر، سایزهای موجود و دیگر موارد در این زمینه را کسب کنید. در نهایت حق انتخاب بهتر و مطمئن‌تری خواهید داشت.

سخن پایانی

همان‌طور که در علی اسپرت خواندید یکی از بخش‌های مهم خودرو که می‌تواند بر قدرت و سرعت آن و البته عملکرد مناسب خودرو موثر باشد سیستم اگزوز است. اگزوز از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که یکی از آن‌ها سایلنسر است. این بخش از اگزوز قادر است صدای خروجی را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. البته سایلنسر به دلیل کاربردی که دارد در موارد مختلفی از صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب در مورد سایلنسر اگزوز نکاتی را ارائه کردیم؛ اگر شما هم در خصوص استفاده از این محصول تجربه‌ای دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *